La 7a edició del 4YFN, el congrés de startups de l’ecosistema mòbil i digital que se celebra a Barcelona del 28 de febrer al 3 de març, torna a comptar amb una presència destacada de startups de cultura digital, un ecosistema que creix any rere any amb el sorgiment de noves empreses que relacionen cultura i tecnologies 4.0 –big data, automatització, cloud, LoT, sensors, realitat virtual i augmentada, robòtics, blockchain, metaverse...

14 startups catalanes agrupades en un mateix estand

A través de l’estand Catalan Arts Startups que organitza el Departament de Cultura a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i la Direcció General d’Innovació i Cultura digital, s'hi troben fins a 14 startups catalanes de cultura digital diferents. La presència a l’estand, en què cadascuna de les empreses disposa d’un espai de treball propi per reunir-se amb inversors i altres professionals i on també poden mostrar els seus productes, ofereix una oportunitat única per impulsar la seva notorietat internacional i per establir contactes amb altres professionals, explorar oportunitats en cooperació tecnològica i R+D en diferents sectors i a escala internacional i contactar amb inversors.

Tal com afirma el director en funcions de l’Institut Català de les Empreses Culturals, Edgar Garcia Casellas, “el 4YFN s’ha convertit en un dels motors del WMC, i ajuda a posicionar Catalunya com a hub de startups, també d’startups culturals i creatives altament innovadores, al sud d’Europa. Des d’aquesta perspectiva, l’estand Catalan Arts Startups té un valor estratègic perquè les empreses que hi treballen puguin guanyar visibilitat internacional captar recursos en operacions de finançament -els grans grups inversos present a la fira gestionen carteres de més de 17.000 M€ en total- i trobar socis per al desenvolupament dels seus productes i serveis”.

Catalan Arts Startups

Entre les 14 empreses acollides a l’estand 6C1 del Departament de Cultura hi ha estudis i desenvolupadors de jocs i videojocs en línia, diverses plataformes per al desenvolupament o la recomanació de continguts audiovisuals, startups especialitzades en transmèdia i monetització de continguts digitals, empreses que aprofiten les tecnologies més actuals per a la difusió musical, desenvolupadors d’apps educatives i també una plataforma que té com a objectiu encoratjar el col·leccionisme d’art.

En conjunt, els seus projectes reflecteixen les diverses aplicacions culturals de les tecnologies més innovadores i el paper capdavanter de les startups culturals catalanes en els àmbits de la recerca, l’emprenedoria i el coneixement. El llistat de les companyies és el següent:  

  1. 2Awesome Studio: un estudi i publisher independent especialitzat en portabilitat  i desenvolupament de jocs de qualitat.

  2. Antidote: una plataforma de jocs tot en un per a estudis i jugadors.

  3. Arspect: un marketplace que ofereix una experiència dinàmica i personalitzada a través del lloguer d'art

  4. Aulart:és la plataforma EdTech líder per a la indústria de la música contemporània.

  5. Coeli Platform: és un software com a servei (SaaS) dissenyat per documentar, gestionar i publicar col·leccions patrimonials.

  6. Col·lectiu Cultura: una plataforma per connectar persones, institucions i empreses en zones no metropolitanes.

  7. EDvidence: és un ecosistema d'incubació per a startups EdTech i altres iniciatives educatives que combina la recerca universitària amb la formació en innovació empresarial.

  8. GameBCN: programa d'incubació global de Barcelona, ​​que ajuda els estudis de videojocs a professionalitzar la seva producció i maximitzar les seves oportunitats de negoci.

  9. La Tempesta: empresa que dissenya i produeix nous formats i experiències innovadores a la cultura i el patrimoni a través de la creativitat digital.

  10. Messcellany: empresa interdisciplinària especialitzada en la producció de projectes que combinen les noves arts i tecnologies multimèdia amb les arts escèniques.

  11. myStage: és una plataforma digital per a la gestió i promoció del sector de les arts escèniques i la música en directe que apropa artistes, programadors i públic.

  12. OffBeat: comunitat global d'amants de la música. És l’espai on els fans poden crear una identitat musical que els defineix a través dels mons digitals.

  13. Unison.: primer operador de gestió de drets d'autor musicals privat i amb ànim de lucre a Espanya i un dels tres pioners a Europa.

  14. WindowSight: és una plataforma d’streaming per mostrar art visual a televisió alhora que dóna suport als artistes i oferir una experiència d'art accessible, assequible.

Alhora, en el mateix estand, els tècnics del Departament de Cultura presenten les polítiques de suport i els instruments financers que es posen a disposició de les empreses culturals i creatives i treballen per fer d’enllaç entre els professionals internacionals i les startups catalanes. Per oferir una difusió més àmplia de la seva participació s’ha publicat un llibret de startups

EDvidence Imatge

Sessions de pitching i conferències amb startups catalanes

Les startups de cultura digital catalanes també són les protagonistes de diverses activitats professionals del saló. En concret, dijous 3 de març s’ha organitzat una sessió de pitching en què es parlarà dels nous models de negoci al mercat digital cultural i una conferència en què es debatrà com Catalunya s’ha convertit en capdavantera en la captació de talent i la creació de videojocs. 

Les empreses Antidote, Aulart, OffBeat, Unison i WindowSight presentaran els seus projectes en la sessió de pitchings, que modera l’experta en innovació Antonella Broglia i que tindrà lloc entre les 10:00h i les 11:30h. Aquestes empreses han obtingut un Préstec Participatiu Cultura, l’ajut financer que el Departament de Cultura va posar en marxa ara fa set anys per ajudar a la creació de startups en el camp de la cultura digital. 

Després d’aquesta sessió de pitching, l’Associació de Desenvolupadors i Editors de Videojocs (Devicat) organitza una taula amb Alexandra Samper Martínez (Tecnocampus - UPF), Oscar Sahun (GameBCN) i Pasqual Batalla (Socialpoint) on es debatrà sobre el talent existent actualment a Catalunya i la gran varietat d’oferta formativa que s’ofereix als joves. 

Catalunya, hub europeu de startups també en cultura

Segons el Global Startup Ecosystem Index 2021, Catalunya és el 5è millor ecosistema de la Unió Europea per crear-hi una startup, el 4t en rondes de finançament captades per startups en venture capital i el 6è en volum de finançament captat per startups en venture capital. Alhora, és el 2n hub preferit pels fundadors –també internacionals- per crear una empresa digital emergent.

Aquestes xifres tenen el seu reflex en el nombre d’empreses emergents amb seu a Barcelona i Catalunya i en el creixement de l’ecosistema en els darrers anys. El 2021, hi havia fins a 1902 startups registrades al Barcelona & Catalonia Starup Hub de l’agència Acció (Generalitat de Catalunya), una xifra que ha augmentat en un 75,1% des del 2016 segons aquesta mateixa font.

D’aquesta manera, Catalunya –amb Barcelona al capdavant- s’ha situat com un entorn dinàmic i cosmopolita, un centre punter pel que fa a l’ecosistema digital, amb capacitat d’atraure fons i professionals internacionals i de créixer fins a convertir-se en un referent a Europa i al món. 

Arspect

Les indústries i les empreses culturals no són alienes a aquesta realitat, i amb el suport de l’Administració estan aprofitant tot el potencial dels darrers desenvolupaments tecnològics i aplicant-los en àmbits com les arts escèniques, les arts visuals, l’audiovisual, l’editorial, la música i els videojocs i la cultura digital. De la música als videojocs –un sector en el qual Catalunya és líder europeu-, de l'art digital al patrimoni, el sector cultural ha evolucionat juntament amb els canvis disruptius en tecnologies. Els artistes estan trobant noves maneres de fer art, les noves tecnologies estan canviant les nostres percepcions i els emprenedors estan creant empreses que canvien el terreny de joc. Les empreses estan creixent i també contribueixen a posar Catalunya en el mapa internacional de la cultura i l’ecosistema digital.

El suport del Govern de Catalunya

La participació al 4YFN s’emmarca dins l’estratègia del Departament de Cultura de donar impuls al creixement i acceleració de les startups catalanes del sector cultural, contribuint al seu posicionament i projecció internacional i connectant-les amb inversors de tot el món. Una estratègia que combina programes d’acceleració, assessorament individualitzat, així com l’acompanyament a fires i esdeveniments internacionals com el 4YFN.

Aquest suport també s’articula amb ajuts financers amb condicions avantatjoses i amb línies de subvenció orientades al creixement i la consolidació de les startups catalanes. Destaquen especialment els Préstecs Participatius Cultura, que ajuden a fer realitat els projectes culturals de les startups catalanes, les Aportacions Reintegrables a projectes digitals (que contemplen una doble modalitat de préstec i subvenció), els ajuts a la internacionalització de les empreses culturals i les consultories i serveis d’assessorament que s’ofereixen al sector des de l’Institut Català de les Empreses Culturals.