Un dels reptes més ambiciosos que té la humanitat avui en dia és reduir els accidents i combatre la mortalitat a les vies de trànsit. En altres paraules: reforçar la seguretat viària. Tal com recull l'Organització Mundial de la Salut (OMS) en el seu 'Decenni d'acció per la Seguretat viària 2011-2020', "entre les tres causes principals de defuncions de persones d'entre 5 i 44 anys figuren els traumatismes causats pel trànsit. Segons les previsions si no s'adopten mesures immediates i eficaces, aquests traumatismes es convertirien en la cinquena causa mundial de mort, amb 2,4 milions de traspassats l'any."

Espanya va aconseguir el 2019 l'objectiu pretès en la seva Estratègia de Seguretat Viària 2011-2020 i treballa en el desenvolupament d'una Estratègia d'acord amb els objectius marcats per al segon decenni per Nacions Unides

De la mateixa manera, l'OMS assenyala que els traumatismes causats per accidents de trànsit poden evitar-se. Com evitar, doncs, el que ningú desitja? Enfilant aquest repte, diverses organitzacions, empreses i institucions, fa anys que mostrant de manera constant el seu compromís en matèria de seguretat viària, per això durant tot aquest període entre 2011 i 2020 s'han dut a terme un seguit de campanyes de sensibilització, estudis i projectes enfocats a ajudar el conductor a trobar una manera de conduir i desplaçar-se de forma eficient i segura. 

Si bé certament, tots els conductors ens amarem de seguretat viària quan ens trobem a l'autoescola, sembla que aquesta consciència pot anar desapareixent al llarg dels anys, tot el que aprenem als volts dels 18 anys pot durar fins a una edat ben avançada. Per aquest fet necessitem recalcar constantment la importància i les novetats en matèria de seguretat viària. 

Estudis

Els estudis són fonamentals per entendre els comportaments i els patrons dels conductors, així com per a conèixer amb profunditat l'estat de les vies i la degradació d'aquestes. És més que sabut per part de tots els conductors i usuaris de la via pública els perills que suposa fer servir el telèfon mòbil durant la conducció, tant és així que segons un estudi dut a terme per la Fundació Comissariat Europeu de l'Automòbil (CEA) en l'àmbit Estatal, va determinar que l'ús del dels smartphones al volant augmenta un 20% el risc de patir accidents amb greus conseqüències, segons determina l'estudi mentre el conductor està manipulant el mòbil no percep el 40% dels senyals i de la resta d'usuaris de la via pública.

Un altre estudi rellevant, presentant el 2020 per l'Associació Espanyola de la Carretera (AEC), la qual va determinar que un de cada deu quilòmetres presenta una situació deficient, incompatible amb una mobilitat segura i verda. I és que l'estudi dóna la pitjor nota en vint anys al paviment i recalca que s'ha de renovar 374.000 senyals, ja que el 72% el reflectant hauria caducat.

Vídeo informatiu estudi AEC 2020

Durant tot aquest període comprés entre els anys 2011 - 2020, Abertis ha mostrat el seu compromís constant sobre la seguretat viària en tots els països on treballa. El grup ha presentat nombrosos estudis; com els Observatoris de la Seguretat viària, que determinava que els europeus eren els més s'excedien de velocitat i els sud-americans, els que menys fan servir el cinturó de seguretat o l'impacte socioeconòmic dels accidents de trànsit amb nens a Espanya amb un cost de 700 m €.

Campanyes de sensibilització

L'OMS indica també la importància que aquestes campanyes tenen per a la població, així com la funció essencial que fan a l'hora d'apropar els conductors cap al respecte a les normes viàries i la presa de consciència. És per aquest motiu que des de diverses institucions, fundacions i empreses han engegat diverses campanyes de sensibilització. La darrera del Servei Català de Trànsit anomenada “Una copa i prou. Per provocar un accident n’hi ha prou amb una copa”, assenyalant que l'any 2019 un de cada cinc conductors morts havia consumit alcohol i amb la voluntat de conscienciar una vegada més, sobre els perills que suposa l'alcohol al volant.

“Una copa i prou. Per provocar un accident n’hi ha prou amb una copa”

Una altra campanya destacada va anar de la mà de FIA i el RACC, van llançar una campanya internacional digital anomenada #2Seconds amb l'objectiu de reduir el nombre de sinistres de trànsit, la qual va ser difosa a 33 països d'Europa, Orient Mitjà i Àfrica. En aquesta campanya es va posar en manifest que en aquest interval de 2 segons, es poden patir accidents de trànsit, aquesta va ser difosa per les xarxes socials amb missatges directes com: "Fer un petó a la teva parella pot matar-te si estàs conduint".

Abertis ha realitzat campanyes de sensibilització enfocades a diverses capes de la població, com per exemple la campanya sobre educació viària per a joves d'entre 14 a 18 anys (2012), enfocada al públic juvenil i infantil. Un altre exemple és l'acció per promoure la conducció responsable a la sortida de les discoteques amb l'"apagada" de festes (2018) a Pachá (Eivissa) i Piccadilly (València): l'acció, que va causar un fort impacte entre els assistents i a les xarxes socials, va basar-se a parar la sessió de música per tal de projectar un vídeo de conscienciació. A més, també s'han dut a terme campanyes pels conductors sèniors com un debat sobre la seguretat viària per a majors de 70 anys (2015).

Ajudes al conductor

La integració de la tecnologia a la xarxa viària, serveix per dotar de més informació, seguretat i ajuda als conductors,  aconseguint així una major eficiència i seguretat, tant al volant com a la via pública. També des dels darrers anys aplicacions com ara Google Maps i Waze ofereixen el trànsit en temps real, permetent d'aquesta forma al conductor planificar amb una major antelació el desplaçament i poder estudiar el recorregut que es pretén dur a terme. La tecnologia també s'ha anat incorporant als vehicles per dotar als conductors d'una conducció més segura, com per exemple: incorporant sistemes d'avisos per alertes de sortida de carril, control de distància de seguretat, assistents d'aparcament i detectors d'angles morts.

Tetetoll Abertis Dartford London

Teletoll Londres Abertis

Aquest any s'ha presentat el decenni pel proper període 2021 - 2030 amb la finalitat de reduir un 50% les morts i lesions per accidents de trànsit, a més d'abordar altres qüestions com l'equitat, l'accés a la mobilitat i el desenvolupament de transports sostenibles i segurs. S'enfila una nova dècada de reptes per a la seguretat viària on el canvi climàtic i la reducció de les emissions seran fonamentals pel futur del nostre planeta. És per aquest motiu que Abertis, manté més fermes que mai les seves conviccions i aposta per la integració del desenvolupament tecnològic a les infraestructures i així afrontar els nous reptes en matèria de seguretat viària.

Exemples internacionals

Visió zero. El concepte va néixer a Suècia l'any 1997 amb la finalitat de què ningú perdi la vida o sigui ferit per culpa d'un accident automobilístic. Parteix de la premissa: "La pèrdua de vides humanes no pot ser acceptada com a resultat inevitable del trànsit". O en altres paraules: no només els usuaris de la via pública són els responsables dels mals que hi puguin ocórrer, sinó també els que dissenyen les vies. La ciutat de Nova York, per exemple, va decidir implementar la Visió Zero de la següent manera: límit de velocitat a 40 km/h, penes més dures contra els conductors que comenten lesions contra els altres usuaris de la via pública, reforçament de l'aplicació de la llei i a les normes de trànsit, incorporació de noves tecnologies, redisseny de la via pública més amable amb el vianant. Un altre model exemplar és el dels Països Baixos, on l'any 91/92 es va fer un enfocament sobre seguretat sostenible, amb la finalitat de preveure els accidents de manera anticipada i reduir al màxim l'impacte si aquests es produeixen mitjançant un reforç de la seguretat tant activa com passiva.