L’exposició Portes Obertes a l’Escola Pública és una iniciativa del Departament d’Educació amb la col·laboració del Palau Robert. Comissariada pel professor i estudiós Joan Domènech Francesch, ens proposa pensar l’escola des de diferents perspectives, a través d’una estructura que planteja els reptes actuals i futurs de la institució per, finalment, obrir els interrogants que l’escola pública, en constant evolució, es fa a si mateixa i ens fa a tots com a societat.
El punt de partida són 10 claus per a una escola pública de qualitat, com són el fet que tothom pot ser educat i tothom té dret a ser-ho; tenir en compte el passat per construir el futur des del present; el treball per aconseguir una nova escola pública com un procés en constant evolució; l’indret on es construeixen sabers i s’estableix la relació de les persones amb el coneixement; l’accés al coneixement i a la cultura, però també a uns valors; un temps i un espai exclusiu per a la infància que n’afavoreix les relacions i la socialització; la vida i el món que entren a les aules per poder-hi pensar col·lectivament; la preparació per a la vida des de la inclusivitat i el respecte a la diversitat i la pluralitat; garantir una oferta educativa de qualitat per a tothom sense cap discriminació i la capacitat de generar propostes.
A partir d’aquestes premisses, l’exposició s’organitza en 6 àmbits: el dret a l’educació; l’accés al coneixement, a la cultura i a uns valors; un espai i un temps per a la infància i la joventut; l’escola davant la societat; l’escola pública en el sistema i pensar l’escola del futur.
A l'escola no només s'hi ensenyen les lletres i els números, sinó que serveix per comprendre i entendre el món en què vivim
A l’escola s’ensenya i s’aprèn. Hi aprenem a llegir i a escriure el món. No només les lletres i el números, sinó el món global, per entendre’l, interpretar-lo i imaginar-lo des de tots els llenguatges possibles. I amb els coneixements que adquirim treballem per formar persones en una cultura en comú, aprenent a conviure amb la diversitat. Uns coneixements que ens permeten relacionar sabers, i dotar-nos d’eines i actituds al servei de la transformació social.
A l’escola també s’educa en uns valors per fer una societat més justa, solidària, equitativa i amb un major grau de benestar; on primi la cooperació, la solidaritat, l’equitat, el respecte, la responsabilitat, la confiança, la tolerància, o la pau... Aquest és el codi ètic de l’escola pública, que es trasllada als infants amb accions concretes, converses, relacions, amb l’actitud, l’acció i el testimoni.
Els i les mestres, el pal de paller de l'escola
Avui les desigualtats, la pobresa, la violència o el canvi climàtic amenacen el nostre present i el nostre futur, davant d’això sorgeixen iniciatives educatives, socials, ecologistes i cooperatives que amb actitud i acció volen contrarestar les diferents emergències que amenacen el món.
Cada dia els i les mestres obren les finestres de l’escola cap a la societat, exigeixen les millors condicions possibles i representen la baula essencial d’un sistema més ampli: són font d’esperança dels problemes compartits i el seu compromís és clau per fer que des de l’escola s’hi pugui donar resposta.
La Nova Escola Pública, un model en construcció
La Nova Escola Pública l’entenem com el model que té la possibilitat i la voluntat de ser el motor d’un sistema educatiu democràtic, inclusiu, per a tothom, sense cap mena de discriminació ni segregació.
Un model que fa possible l’accés al coneixement i a la cultura, consolida uns valors compartits i socialitza a tots els infants i joves, amb la finalitat de transformar i millorar la societat, des de l’equitat, la cooperació i la corresponsabilitat de tots els agents educatius.
Cada escola pública ha de poder fer, en les millors condicions, aquest procés per anar millorant la seva realitat concreta, per oferir a tota la població les millors oportunitats educatives i de més qualitat.