L’exposició Portes Obertes a l’Escola Pública és una iniciativa del Departament d’Educació amb la col·laboració del Palau Robert. Comissariada pel professor i estudiós Joan Domènech Francesch, ens proposa pensar l’escola des de diferents perspectives, a través d’una estructura que planteja els reptes actuals i futurs de la institució per, finalment, obrir els interrogants que l’escola pública, en constant evolució, es fa a si mateixa i ens fa a tots com a societat.

El punt de partida són 10 claus per a una escola pública de qualitat, com són el fet que tothom pot ser educat i tothom té dret a ser-ho; tenir en compte el passat per construir el futur des del present; el treball per aconseguir una nova escola pública com un procés en constant evolució; l’indret on es construeixen sabers i s’estableix la relació de les persones amb el coneixement; l’accés al coneixement i a la cultura, però també a uns valors; un temps i un espai exclusiu per a la infància que n’afavoreix les relacions i la socialització; la vida i el món que entren a les aules per poder-hi pensar col·lectivament; la preparació per a la vida des de la inclusivitat i el respecte a la diversitat i la pluralitat; garantir una oferta educativa de qualitat per a tothom sense cap discriminació i la capacitat de generar propostes.

A partir d’aquestes premisses, l’exposició s’organitza en 6 àmbits: el dret a l’educació; l’accés al coneixement, a la cultura i a uns valors; un espai i un temps per a la infància i la joventut; l’escola davant la societat; l’escola pública en el sistema i pensar l’escola del futur. 

A l'escola no només s'hi ensenyen les lletres i els números, sinó que serveix per comprendre i entendre el món en què vivim 

©LaPerspectiva.es Palau Robert Exposició Educació  5

LaPerspectiva.es. Palau Robert. Exposició Educació

A l’escola s’ensenya i s’aprèn. Hi aprenem a llegir i a escriure el món. No només les lletres i el números, sinó el món global, per entendre’l, interpretar-lo i imaginar-lo des de tots els llenguatges possibles. I amb els coneixements que adquirim treballem per formar  persones en una cultura en comú, aprenent a conviure amb la diversitat. Uns coneixements que ens permeten relacionar sabers, i dotar-nos d’eines i actituds al servei de la transformació social.

A l’escola també s’educa en uns valors per fer una societat més justa, solidària, equitativa i amb un major grau de benestar; on primi la cooperació, la solidaritat, l’equitat, el respecte, la responsabilitat, la confiança, la tolerància, o la pau... Aquest és el codi ètic de l’escola pública, que es trasllada als infants amb accions concretes, converses, relacions, amb l’actitud, l’acció i el testimoni.

Els i les mestres, el pal de paller de l'escola 

Avui les desigualtats, la pobresa, la violència o el canvi climàtic amenacen el nostre present i el nostre futur, davant d’això sorgeixen iniciatives educatives, socials, ecologistes i cooperatives que amb actitud i acció volen contrarestar les diferents emergències que amenacen el món.

Cada dia els i les mestres obren les finestres de l’escola cap a la societat, exigeixen les millors condicions possibles i representen la baula essencial d’un sistema més ampli: són font d’esperança dels problemes compartits i el seu compromís és clau per fer que des de l’escola s’hi pugui donar resposta.

©LaPerspectiva.es Palau Robert Exposició Educació  3

LaPerspectiva.es. Palau Robert. Exposició Educació

La Nova Escola Pública, un model en construcció

La Nova Escola Pública l’entenem com el model que té la possibilitat i la voluntat de ser el motor d’un sistema educatiu democràtic, inclusiu, per a tothom, sense cap mena de discriminació ni segregació.

Un model que fa possible l’accés al coneixement i a la cultura, consolida  uns valors compartits i socialitza a tots els infants i joves, amb la finalitat de transformar i millorar la societat, des de l’equitat, la cooperació i la corresponsabilitat de tots els agents educatius.

Cada escola pública ha de poder fer, en les millors condicions, aquest procés per anar millorant la seva realitat concreta, per oferir a tota la població les millors oportunitats educatives i de més qualitat.