A través del programa per a l'atenció integral a persones amb malalties avançades, avalat per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), la Fundació "la Caixa" complementa l'actuació de l'Administració en l'àmbit de les cures pal·liatives i l'atenció als malalts avançats. Des dels seus inicis, el programa ha atès a 228.000 pacients i més de 300.000 familiars. 

Un dels objectius del programa és sensibilitzar la societat sobre l'atenció al final de la vida. Per això, ha posat en marxa Una Nova Mirada, en què experts i persones rellevants, conversen de persona a persona sobre les seves experiències i com afrontar els aspectes espirituals que sorgeixen quan apareix una malaltia avançada.

Una Nova Mirada compta amb Iñaki Gabilondo i el doctor Xavier Gómez-Batista


Vídeo "Una nova mirada"/ Fundació "la Caixa"

L'eix principal del programa són els Equips d'Atenció Psicosocial (EAPS). Aquests més de 250 professionals estan formats per oferir a les persones amb malalties i famílies una atenció pal·liativa càlida, sensible i humana. En aquest sentit, els equips d'atenció psicosocial (EAPS) formen part d'entitats sense ànim de lucre i estan compostos per metges, psicòlegs, infermers, treballadors socials, agents pastorals i voluntaris. 

Actualment, la Fundació "la Caixa" compta amb 44 EAPS, 140 equips domiciliaris i més de 1.000 voluntaris, presents a tot el territori del nostre país.

En què consisteix el pla per a l'atenció integral a persones amb malalties avançades?

A través del programa per a l'atenció integral a persones amb malalties avançades, els equips d'atenció psicosocial reben la formació i el seguiment necessaris per realitzar la seva tasca de suport a les persones amb malalties avançades en hospitals i domicilis.

La seva intervenció millora aspectes emocionals de malalts i famílies, marcant una important diferència en un moment tan delicat com és el final de la vida.

De fet, un estudi de l'Institut Català d'Oncologia mostra que, després de la intervenció d'un EAPS, existeix una tendència estadísticament significativa de millora en els nivells d'ansietat, tristesa i malestar de malalts i famílies.
 

MedicoPexels
Mèdic treballant/ Pexels

Des de fa 13 anys, el programa ofereix intervenció psicològica, social i espiritual que complementa l'assistència sanitària per aconseguir una atenció integral.

Atenció psicosocial
Juntament amb equips assistencials, s'ha creat i implementat un model d'atenció psicosocial que té per objectiu millorar les cures pal·liatives als malalts avançats i ajudar el pacient i la seva família a afrontar la malaltia.

Espiritualitat
S'integren els aspectes espirituals que permeten al pacient i als seus familiars afrontar serenament el procés final, des d'un respecte màxim a les creences i conviccions de cada un.

Dol
S'ofereix atenció a totes les persones afectades per la pèrdua d'un ésser estimat que el requereixin o el sol·licitin. Suport a professionals
Donem suport als professionals sanitaris en temes com la comunicació en situacions difícils i la gestió de l'estrès.

Voluntariat
La participació dels voluntaris i la seva integració en els equips es considera un principi bàsic en el model d'atenció en cures pal·liatives. El voluntariat acompanya, afegeix valors humans i complementa l'atenció al final de la vida, donant resposta a les necessitats personals i socials del malalt i la seva família.

Aprendre a cuidar
L'Escola de Cuidadors és un projecte de transmissió dels valors essencials de la cura, que posa a disposició dels cuidadors no professionals i voluntaris coneixements, tècniques i habilitats per acompanyar amb qualitat les persones que es troben en situació de malaltia avançada o final de vida.

S'aporten les eines necessàries per facilitar la tasca dels cuidadors familiars i dels voluntaris a fi d'ampliar les seves competències i, d'aquesta forma, millorar la qualitat de vida de les persones cuidades. Informen, formen i acompanyen per donar resposta cada necessitat.

Com treballa l'Escola de Cuidadors?
Ofereix un cicle monogràfic de 9 tallers en format presencial o virtual, amb una durada d'entre 1.30 i 2 hores cada un, dirigits a un mínim de 10 persones i a un màxim de 15, i conduïts per persones expertes en els diferents àmbits de l'escola (psicologia, infermeria, fisioteràpia i treball social).

El contingut formatiu de l'escola s'estructura entorn de tres àrees: contingut tècnic dirigit a adquirir coneixements, principis i valors enfocats a reconèixer les emocions i eines i habilitats, orientat a facilitar recursos i apoderar els cuidadors.

 

Imatge principal: Una dona cuidant a un ancià / Pexels