Els vehicles del futur seran autònoms i connectats o no seran, igual que les infraestructures, sostenibles i eficients, que els connectaran.

Aquesta podria ser la filosofia del projecte Mobility Lab de Cellnex Telecom, que es desenvolupa a les instal·lacions del Circuit Parcmotor Castellolí de Barcelona, un innovador ecosistema creat al voltant del món del motor. L'operadora equipa aquest complex de 100 hectàrees amb la infraestructura i la tecnologia necessàries perquè usuaris i clients puguin desenvolupar nous productes i serveis en el camp de la mobilitat intel·ligent i la connectivitat de vehicles. Un d'ells està unit al projecte 5GMED, que busca un model de desplegament sostenible de 5G per a la mobilitat del futur en el Corredor del Mediterrani entre la frontera de França i Espanya.

El Circuit Parcmotor Castellolí és un espai de proves pioner i innovador per al desenvolupament de solucions tecnològiques ITS (Sistemes Intel·ligents de Transport) associades al 5G, a la mobilitat sostenible i al vehicle autònom

Circuito Parcmotor Castellolí   Barcelona

L'experiència de la Cellnex Telecom en el sector de les telecomunicacions i la infraestructura de Castellolí ofereixen una solució completa per provar vehicles connectats en un entorn controlat, segur i sostenible. Segons el director Global Comercial i d'Innovació de Cellnex, Òscar Pallarols, “el Mobility Lab ens permet desenvolupar i assajar, conjuntament amb els actors del sector de l'automòbil, les tecnologies de connectivitat que impulsaran el vehicle autònom, i a més connectat, que serà clau per a la mobilitat del futur tant en entorns urbans com interurbans”.

La infraestructura i la tecnologia del circuit

Cellnex dota el circuit de connectivitat de banda ampla i ha desplegat una xarxa sense fil amb cobertura en tot el recinte, que permet la connectivitat entre vehicles. El traçat compta amb càmeres d'alta definició per al seguiment dels vehicles en pista i unitats embarcades en els mateixos vehicles per a la transmissió de dades de telemetria, vídeo i veu. A més, disposa d'una xarxa d'IoT (Internet of things) que permet la gestió i l'anàlisi de dades.

El circuit ofereix una solució completa per provar vehicles connectats en un entorn controlat, segur i sostenible. Gràcies a la connectivitat implantada, allò que passa a la pista i dins del cotxe es pot controlar, veure i/o supervisar des de qualsevol part del món

L'objectiu del Mobility Lab és que tots els agents vinculats a l'automoció i noves tecnologies puguin provar i desenvolupar al Circuit Parcmotor Castellolí noves i innovadores solucions tecnològiques i serveis de futur vinculats a la connectivitat (IoT, 5G i sobre el vehicle autònom), especialment dissenyats per a entorns no urbans o semirurals. “En el Circuit Parcmotor, de la mà d'Octagon, comptem amb un ecosistema innovador perquè tots els actors implicats treballem conjuntament en les solucions que faran realitat una mobilitat connectada”, afegeix Pallarols.

La nova xarxa sense fil instal·lada, amb cobertura en tot el recinte, permet transmetre imatges i informació al llarg del circuit de velocitat –amb més de 4.140 metres de longitud de pista– fins al centre de control per ser visionades i analitzades, la qual cosa permet millorar el rendiment dels vehicles i la seva seguretat durant la conducció. La nova xarxa d'IoT permet saber en tot moment l'estat de la pista i els paràmetres mediambientals gràcies als nodes de comunicació “zero emissions” instal·lats al llarg de tot el traçat.

Gràcies a la connectivitat i a la tecnologia implementada en el circuit, allò que passa a la pista i dins del cotxe es pot controlar, veure i/o supervisar des de qualsevol part del món. D'aquesta manera, es pot estalviar el desplaçament fins al mateix circuit, per exemple, d'un equip d'enginyers que realitzi proves, ja que permet l'accés a la informació des de la seva seu, allà on sigui.

A més, Cellnex Telecom està desenvolupant solucions de connectivitat mòbil en l'entorn urbà que s'engloben dins del projecte V2X-Arch i que fan valdre la importància de les comunicacions entre vehicles i el mobiliari urbà (semàfors) o les comunicacions entre vehicles d'emergència i la resta de vehicles en una carretera.

L'eficiència energètica també és clau

Les infraestructures desplegades per Cellnex Telecom en el Parcmotor Castellolí operen sota la premissa d'una gestió energètica eficient i mediambientalment responsable, ja que s'autoproveeixen mitjançant energia eòlica i/o solar. Aquest és un factor clau per al futur del vehicle intel·ligent i elèctric, ja que el desplegament d'aquestes infraestructures en tot el territori requerirà energia per poder transmetre i fer arribar les comunicacions a qualsevol punt. Els equips desplegats en les carreteres hauran de consumir el mínim possible, ja que una gran part de les vies no està electrificada.

En el desenvolupament del projecte i en el cas de les zones rurals, els enginyers de Cellnex van comprovar que el desplegament de tota aquesta tecnologia en zones rurals requeria una solució energètica ad hoc. Amb components de diversos fabricants, l'equip d'Innovació de Cellnex ha dissenyat un innovador emplaçament "zero emissions" que inclou panell solar, turbina eòlica, antenes 5G, enllaços en banda E, càmeres de vídeo, sensors mediambientals i diverses tecnologies cel·lulars de connectivitat al vehicle.

Les infraestructures desplegades per Cellnex Telecom en el Circuit Parcmotor Castellolí s'autoproveeixen mitjançant energia eòlica i/o solar

Nodos de comunicación Cellnex

Amb la informació de microajust que proporciona cada estació, recolzada en dades externes i de meteorologia, Cellnex ha pogut gestionar els punts energètics de manera individual i sense intervenció d'operaris, fins a convertir-los en miniestacions meteorològiques mesurant comportaments amb algorismes d'intel·ligència artificial (IA) i machine learning i podent fer prediccions de generació d'energia i consum, entre altres.

“Un dels grans temes que ens trobem en el circuit va ser el de la sostenibilitat energètica; és una cosa necessària dins del circuit, i aquest repte ha estat finalment una oportunitat perquè hem vist que les infraestructures que serà necessari desplegar en el futur en el territori necessiten una energia neta –o recórrer a la microgeneració energètica–, per poder fer arribar aquestes comunicacions on faci falta”, explica Raül González Prats, senior product manager i responsable del Mobility Lab de Cellnex. 

A tot l’Estat hi ha uns 180.000 km de carreteres, dels quals al voltant d'un 10% són vies d'alta velocitat. “En teoria aquestes vies tenen electricitat i amplada de banda, però en la pràctica, menys del 5% d'aquest 10% tenen accés fàcil a l'energia, per la qual cosa desplegar qualsevol equip que faciliti aquesta connectivitat vehicle-vehicle o vehicle-infraestructura necessita solucions diferents de les que hi ha ara”, explica el responsable del Mobility Lab. “Una tecnologia com aquesta ens permetria resoldre dos problemes en les zones sense cobertura mòbil: la connectivitat a la carretera i la de poblacions que pràcticament estan incomunicades tecnològicament”, afegeix l'expert.

El projecte 5GMED, que es posarà en marxa al setembre d'enguany i s'executarà fins al novembre de 2023, té com a objectiu aportar un model de desplegament sostenible de 5G per a la mobilitat del Corredor Mediterrani entre la frontera francesa i Espanya

Serveis avançats de connectivitat

A través d'un consorci coordinat per Cellnex Telecom, el projecte 5GMED té com a objectiu aportar un model de desplegament sostenible de 5G per a la mobilitat del futur en el Corredor del Mediterrani entre la frontera de França i Espanya. Amb una inversió global de 16 milions d'euros (el 75% finançats per la Comissió Europea), el 5GMED es posarà en marxa el setembre de 2020 i s'executarà fins al novembre del 2023.

Els serveis que es testaran es basen en una àmplia gamma de tecnologies més enllà de 5G, inclosos els sensors a bord i la IA, que proporcionaran serveis avançats de connectivitat de manera escalable i reproduïble a través de les rutes de transport.

La infraestructura donarà suport a quatre casos d'ús: conducció automatitzada a distància, gestió avançada del trànsit, continuïtat de serveis comercials en el ferrocarril durant el canvi transfronterer i, finalment, informació d’entreteniment amb realitat augmentada per a cotxes autònoms i ferrocarrils.

El projecte 5GMED reuneix les principals institucions i empreses per prestar serveis en el tram Figueres-Perpinyà del Corredor Mediterrani, en un consorci coordinat per Cellnex Telecom i amb una inversió de 16 milions d'euros (el 75% finançats per la Comissió Europea)

1

Els casos d'ús es testaran primer en tres instal·lacions de proves a petita escala -una d'elles el Mobility Lab- que ajudaran a reproduir les condicions reals. La integració i validació finals es duran a terme en el tram transfronterer entre Figueres i Perpinyà. Aquest tram és estratègic en la xarxa transeuropea de transport, ja que suporta el 55% del trànsit per carretera entre la península Ibèrica i la resta d'Europa, així com el 65% del trànsit ferroviari.

La millora dels trajectes de la Xarxa Transeuropea de Transport amb capacitats 5G és un dels punts clau del programa de desplegament estratègic de 5G per a la mobilitat connectada, cooperativa i automatitzada, impulsat pels ambiciosos plans de connectivitat especificats en el Pla d'Acció 5G per a Europa i per rebre noves inversions més enllà de l'any 2020 com a part del programa Connected Europe Facility.

El 5GMED reuneix les principals institucions i empreses per prestar aquests serveis avançats en el tram entre Figueres i Perpinyà del corredor mediterrani. El consorci inclou 21 socis de set països que representen el sector de les telecomunicacions (Vodafone, Hispasat, Retevisión i Cellnex France); el sector del transport i la mobilitat (Abertis Autopistes, SNCF i Línia Figueres Perpignan S.A., Anadolu Isuzu, Valeo); proveïdors de solucions (Axbryd, Nearby Computing, Atos, Athens Technology Center, COMSA, Terra3D); proveïdors de serveis de consultoria (Eight Bells), institucions de recerca (CTTC, i2CAT, IRT-Saint Exupéry, Vedecom), i divulgació i creació d'ecosistema (Mobile World Capital Barcelona).

El projecte també compta amb el suport de les administracions públiques de tots dos països, incloses la Regió d'Occitània i el Govern de la Generalitat, que des del primer moment han impulsat el corredor 5G.