La Generalitat ha posat en marxa aquesta setmana la campanya de publicitat "Un gir de 174 graus", que té per objectiu millorar la percepció i ampliar el coneixement que es té de la Formació Professional Inicial, incloent-hi la modalitat dual; la Formació Professional per a l’Ocupació de les persones aturades i la Formació Professional Contínua. D’aquesta manera, el Govern fa una aposta clara per potenciar aquests estudis i aconseguir una major implicació i corresponsabilitat de tots els agents socials i econòmics vinculats, especialment en l’FP dual.

L’objectiu és millorar la percepció i ampliar el coneixement que es té de la formació professional inicial, incloent-hi la modalitat dual, i de la contínua i l’ocupacional al llarg de la vida

"Un gir de 174 graus" vol transmetre que l’FP és una opció de qualitat, flexible i innovadora, que permet la formació al llarg de la vida i que és la millor via per adaptar-se a les necessitats actuals i de futur del mercat laboral. El lema de la campanya respon al nombre de titulacions que actualment ofereix la formació professional inicial, que de manera metafòrica s’aproxima a l’expressió de fer un gir de 180 graus, per transmetre que a través de l’FP es pot dur a terme un canvi rellevant a la vida.

Quins tipus d'FP hi ha? Què és l'FP dual?

La formació professional es caracteritza per tenir una gran flexibilitat, ja que es disposa de diversos itineraris i diferents passarel·les per als estudiants de grau mitjà, de grau superior i fins i tot per als universitaris, que poden complementar la seva formació tècnica amb qualificacions concretes que ofereix l’FP. 

L’FP és una opció idònia per als joves, atès que els prepara adequadament per inserir-se amb avantatge al món laboral. Segons l’estudi d’Inserció laboral dels ensenyaments professionals 2018, només un 9% dels graduats en FP estan aturats i busquen feina. 

Formació professional dual: aprendre treballant, treballar aprenent

La formació professional dual és la modalitat en la qual l’estudiant combina l’aprenentatge en una empresa amb la formació acadèmica. És una opció amb una alta inserció laboral que estimula l’alumnat perquè li permet compaginar la formació al centre i en una empresa on desenvolupar el seu potencial professional adquirint experiència professional a través de l’aprenentatge en situacions reals de treball.

La FP dual és la modalitat en la qual l’estudiant combina l’aprenentatge en una empresa amb la formació acadèmica

La formació professional també està al servei de les persones treballadores, tant les que estan en actiu, com les aturades. Els organismes encarregats d’aquesta tasca són, per una banda, el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC), encarregat de la Formació Professional per a l’Ocupació, adreçada a persones en situació d’atur; i, per l’altra, el Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, organisme integrat per la Generalitat a través del Departament de Treball, Afers Social i Famílies i per les organitzacions sindicals i empresarials, que s’encarrega de la formació professional contínua, adreçada a persones treballadores en actiu.

El Consorci destina aquest any 35 milions d’euros a programes de formació dels quals es beneficiaran 120.000 persones treballadores

La Formació Professional per a l'Ocupació és el conjunt d'accions formatives en l'àmbit laboral que tenen com a finalitat millorar la qualificació professional i la capacitat d'inserció o reinserció laboral a través de la consecució i el perfeccionament de les competències. Els darrers tres anys, el SOC ha invertit més de 210 milions d’euros a formar unes 100.000 persones aturades, sobretot en administració i gestió, comerç i màrqueting, serveis socioculturals i a la comunitat.

Actualment, amb la globalització, la constant innovació tecnològica i els canvis econòmics, fins i tot els professionals que ja tenen un lloc de treball estan abocats a l’actualització constant dels seus coneixements i habilitats per tal d’assegurar la seva continuïtat professional i tenir més opcions a l’hora d’accedir a un lloc de treball de qualitat. Aquesta formació s'anomena FP Contínua i ha d'atendre les necessitats no cobertes per la formació programada per les empreses i s'ha de desenvolupar de manera complementària a aquesta mitjançant programes de formació que incloguin accions formatives que responguin a necessitats de caràcter tant sectorial com transversal, així com les específiques de les persones treballadores del règim d'autònoms i de l'economia social.

Objectiu: Arribar a la mitjana europea en la modalitat dual

Un dels objectius de la campanya "Un gir de 174 graus" és arribar a la mitjana europea en implantació de l’FP dual de cara al 2022, xifra que suposaria el 30% sobre el total dels alumnes de segon curs, en modalitat dual; el curs passat la xifra d’implantació va ser del 18,4%.

Increment de l’oferta i equitat de gènere

El Departament d’Educació ha incrementat aquest curs l’oferta de formació professional amb 106 grups nous, 55 grups en FP ―22 cicles de grau mitjà i 33 de grau superior― i 51 en altres ensenyaments professionalitzadors. De cara al curs 2020-2021, també està previst incrementar l’oferta pública d’FP amb 105 grups nous. 

A Catalunya actualment es poden cursar 174 títols d’FP, de 24 famílies professionals diferents

D'altra banda, un dels objectius de la campanya és afavorir l’equitat de gènere en l’alumnat que cursa aquests estudis professionalitzadors. En aquest sentit, el Departament d’Educació, tal com va anunciar el passat mes d’octubre, a partir d’aquest curs bonificarà la matriculació de dones en els cicles de formatius de grau superior vinculats al sector industrial. De cara al curs vinent, està treballant per incrementar aquesta possibilitat en altres sectors en què es produeixi disparitat de gènere i demanda laboral, com és el cas del sector industrial.

El futur: nous centres d'FP

El Govern també té previst regular un nou tipus de centres d’FP ―coneguts com a centres d’FP integrada― quan es posi en funcionament l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya. Aquests oferiran: serveis de formació ―del sistema educatiu, certificats de professionalitat de la formació per l’ocupació i formació contínua―, serveis d’orientació i d’acreditació, i una carta de serveis completament adequada a les necessitats de les empreses.

Tota la informació sobre els estudis de formació professional (inicial, ocupacional i contínua, incloent-hi la modalitat dual), està disponible a l’espai web fp.gencat.cat.