El Departament d’Interior de la Generalitat continuarà treballant per reconduir l’alarmant repunt de la sinistralitat que s’està registrant en les carreteres catalanes amb mesures com controls, radars i campanyes preventives. Des del departament s’apel·la a la responsabilitat dels conductors i conductores durant l'estiu, que és quan es registra una elevada mobilitat.

Interior destaca la velocitat, l'alcohol, les drogues i les distraccions com els principals causants d’accidents mortals

El departament que encapçala el conseller Miquel Buch considera que ens trobem en una situació “d’emergència viària”. Durant el primer semestre de 2018 s’ha registrat un increment del 42% dels morts i del 30% dels accidents mortals a Catalunya respecte al mateix període de l’any passat.

A Catalunya hi ha hagut 92 morts en 78 accidents mortals en els sis primers mesos d’aquest 2018

COTXE ACCIDENT

Principals causants de la sinistralitat

Durant el primer semestre de 2017 hi va haver 65 víctimes mortals en 60 sinistres viaris.

Segons les dades recollides pel Servei Català de Trànsit (SCT) i els Mossos d’Esquadra, els principals causants de la sinistralitat són tres:

  • L’excés de velocitat: un factor que ha crescut un 11% respecte a l’any passat.
  • El consum d’alcohol i drogues, que ha crescut un 12%.
  • Les distraccions al volant com ara l’ús del telèfon mòbil, un factor que, si bé no ha crescut respecte a 2017, és el més destacat en tots els accidents de 2018.

L’ús del telèfon mòbil és el factor més destacat en tots els accidents de trànsit d’enguany

El conseller Buch va explicar durant la presentació de les dades de sinistralitat del primer semestre que “llegir un whatsapp quan s’està conduint pot significar que segueixis viu o no”.

ús mòbil cotxe

Pel que fa a la temporalitat, l’increment de la sinistralitat mortal s’ha produït bàsicament en dies festius, mentre que en dies feiners l’increment moderat és atribuïble al repunt en la mobilitat provocat per la recuperació econòmica. Durant els dies festius s’ha doblat la mortalitat respecte al 2017: s’ha passat de 21 morts l’any 2017 a 40 víctimes mortals el 2018.

Tarragona ha registrat un fort increment de la mortalitat (+130%), seguida de Barcelona (+43%) i Girona (+36%), mentre que Lleida és l’única demarcació que registra un descens (-12%).

Els col·lectius més vulnerables: motos, ciclistes i vianants

Les dades del primer semestre de 2018 pel que fa als col·lectius vulnerables —motos, ciclistes i vianants— no presenten canvis significatius. Van morir 21 motoristes (per 20 al mateix període de 2017), cap ciclista (6 al 2017) i el nombre de vianants morts ha augmentat un 200% a causa que les xifres absolutes són baixes: de 2, el 2017, a 6, el 2018.

moto accident

Extensió del pla de contenció

L’any 2017 es va tancar amb un increment del 12% de morts en accidents de trànsit. Tanmateix, les alarmes van saltar durant el primer trimestre de 2018, en què les víctimes mortals a les carreteres catalanes van augmentar un 72% respecte al mateix període de 2017. Arran d’aquest fet, el SCT, juntament amb la divisió de trànsit dels Mossos d’Esquadra, va dissenyar un pla de contenció que es va començar a aplicar per Setmana Santa.

Els Mossos van intensificar els controls en 103 trams concrets considerats punts negres i això va permetre reduir la sinistralitat un 17%

Mossos acn

Les dades, però, segueixen sent dolentes. I és per això que es mantindrà el mateix pla operatiu des de l’estiu fins al proper mes d’octubre, quan se’n farà un nou balanç. A més, es posaran en marxa tres nous radars de tram (que se sumen als 27 existents): dos a l'A-2, entre Jorba i Argençola, i un a l’AP-7, entre Santa Perpètua de Mogoda i Mollet del Vallès. Així mateix, es potenciarà la separació de les carreteres de doble sentit en vies com la C-55 o la C-16.

Amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya

Generalitat2