Menjar malament, beure i fumar-ne més. Són tres senyals inequívocs de què es pateix estrès en el lloc de treball. Per això, si aquesta situació s'allarga en el temps, pot causar problemes associats a aquests mals hàbits: sobrepès, obesitat, hipertensió o problemes cardiovasculars, entre d'altres. Un estudi recent, a més, afirma que les persones que són pateixen d'estrès són més propenses als afartaments. En aquest article s'aporten uns senzills consells que pretenen eludir les fonts d'estrès. Tanmateix, no s'ha d'oblidar que l'actitud individual és essencial per intentar posar fre a un problema que representa una alta despesa sanitària.

Els investigadors finlandesos assenyalen que la solució passa per controlar la font generadora d'estrès, sobretot, quan s'està exposat de manera inevitable i crònica, com en el treball. Un bon hàbit podria ser eliminar les mossades tipus brioixeria i rebosteria industrial, snacks salats o bosses de llaminadures, entre d'altres, o en cas de no poder evitar-ho, canviar-los per aperitius saludables. Si malgrat això és difícil controlar l'estrès, una bona solució pot ser sortir a caminar en moments determinats del dia. Fer esport entre hores (en el temps del dinar) també podria ser un bon antídot.

Un estudi publicat a Times llançava diversos consells per posar fre a la necessitat de menjar sota la influència de l'estrès. En ell se citava una de les necessitats més habituals en el treball per ingerir aliments, l'«automàtica». Un dels millors consells seria, per tant, el «menjar conscient», és a dir, desenvolupar conductes d'alimentació per adonar-se de la quantitat que es menja de més. Quan es menja de forma automàtica, es perd la noció de la quantitat que s'ingereix, ja que es fa sense pensar.

Un altre consell dels especialistes és elaborar una agenda per registrar els hàbits diaris alimentaris. Si s'anota l'hora del dia en què es realitza la ingesta excessiva i l'estat anímic en aquell moment, ambdues dades poden ajudar a reconèixer si és gana física o emocional i, en aquest cas, els factors emocionals desencadenants.

 

L'estrès en el lloc de treball pot causar problemes associats a aquests mals hàbits: sobrepès, obesitat, hipertensió o problemes cardiovasculars, entre d'altres

 

Cinc consells per controlar l'estrès

  • 1. Descansar: cal garantir-se una època per a les vacances, quan acabi la jornada, deixar el treball a l'oficina, realitzar activitats fora del treball i dormir bé.
  • 2. Establir una bona organització de la feina també és fonamental, com tenir horaris fixos, no arribar tard a les cites o saber seleccionar les activitats més importants.
  • 3. Aprendre a relativitzar els problemes i analitzar-los de manera objectiva, per no dramatitzar i poder actuar amb naturalitat. Respecte a la presa de decisions, és recomanable no deixar passar els problemes, sinó analitzar bé la manera d'afrontar-los (plantejament, anàlisi d'alternatives, elecció de la solució menys dolenta), sense tornar enrere i donar-li massa voltes.
  • 4. Reforçar l'autoestima i les relacions socials.
  • 5. Realitzar entrenament específic en tècniques de control d'ansietat i estrès, són altres solucions que poden ajudar a fer front a la situació.

 

estrés laboral
 

 

Futur amb estrès laboral

El futur respecte a l'estrès laboral no sembla massa esperançador: 8 de cada 10 europeus creuen que s'incrementarà en els propers anys. De fet, a causa de la crisi econòmica, s'ha detectat un augment del 44% en els casos d'estrès laboral. Són les dades d'un sondeig d'opinió encarregat per l'Agència Europea per a la Seguretat i la Salut en el Treball (EU-OSHA), realitzat entre més de 35.000 ciutadans.

Fins i tot els directius de les empreses comparteixen ja amb els empleats la percepció que la pressió en el lloc de treball comença a passar factura. Els ciutadans atribueixen aquest malestar a la crisi financera, la pujada generalitzada dels preus i la transformació del mercat laboral. Aquesta opinió és independent de l'edat, el gènere o la mida de l'empresa en la qual treballen els enquestats.