L’exregidor de Turisme de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marsé, ha emprès el seu nou càrrec com a comissionat de Cultura i Indústries Creatives amb la voluntat de reorientar la tasca de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) amb uns eixos que conformen el que ha anomenat “sistema cultural de Barcelona”, i ha reconegut la necessitat de “repensar” la vinculació dels grans festivals musicals i el seu efecte en la ciutat en un context en que creixen les protestes veïnals, i per això s’ha mostrat partidari d’obrir un debat per trobar punts de consens. Així ho ha manifestat en el marc d’una trobada amb els mitjans de comunicació que ha volgut ser, d’alguna manera, el punt de sortida del nou mandat, que comença a engreixar màquines de cara a la celebració de les festes de la Mercè al setembre.

No podem ser una ciutat sense música”, ha assenyalat Marsé, per afegir que l’ajuntament “ha assumit el repte” d’arribar a acords, ja que “les tensions entre festivals i veïns s’han incrementat”. De fet, en els darrers anys han aparegut plataformes veïnals amb noms prou explícits com Stop Concerts Fòrum, i per això ha apuntat que “és complicat fer festivals dins una ciutat”. Més enllà del fiasco del recent Primavera Sound a Madrid, Marsé ha apuntat que el Festival Cruïlla s’ha autolimitat a 25.000 persones, i que això representa “una escala humana molt diferent d’un festival que aplega 100.000”, i per això s’ha mostrat confiat a arribar a consensos i acords tàcits que permetin harmonitzar la celebració de festivals amb les demandes veïnals.

“Sistema cultural Barcelona”

Així mateix, i sense criticar especialment la tasca de l’anterior regidoria de Cultura, encapçalada per Jordi Martí Grau (Barcelona en Comú), Marsé sí que ha valorat positivament la feina feta en matèria de vincular cultura amb educació i més negativament la capacitat de desplegar-se per tota la ciutat, i per això ha resumit els eixos de la seva tasca al capdavant de Cultura i Indústries Creatives en aspectes com la “divulgació i la socialització de la cultura”, amb un “vessant educatiu” i amb una mirada que no només sigui descentralitzadora del centre cap a la perifèria de la ciutat, sinó que tingui a l’horitzó la “construcció d’un entorn metropolità”, tot plegat a partir d’una nova manera d’encarar els reptes de la ciutat en matèria cultural aprofundint en la “relació publicoprivada en el marc d’un debat públic”. 

Entre altres aspectes mencionats per Marsé destaca la intenció de no reobrir la carpeta de l’Hermitage en el proper mandat, tot recordant, d’una banda, la situació geopolítica: “El president de l’Hermitage és el senyor Putin”, i de l’altra, el fet que els promotors de la sucursal barcelonina ara estan implicats en un projecte diferent a l’Hospitalet de Llobregat. “L’Hermitage està mort”, ha assenyalat.