Centenars de vehicles de transport amb conductor (VTC) han protagonitzat aquest divendres una sorollosa marxa lenta per protestar contra la llei per regular el transport de viatgers en vehicles de fins a nou places que prepara el Govern. Ha estat convocada a les 11 del matí a la cantonada del carrer Numància amb la Diagonal de Barcelona per l'associació Unauto VTC, el Sindicato Libre de Transporte (SLT) i l'associació Aurora Catalana VTC i ha arribat fins a la seu del Departament de Territori i Sostenibilitat.
Els conductors han desfilat amb els seus vehicles fent molt de soroll i deixant molt clara una consigna: "Si prospera la nova normativa, fins a 4.000 persones es quedaran sense feina". L'objectiu és ben clar: aconseguir que la Generalitat paralitzi la nova llei i que s'assegui a negociar amb el sector. Aquesta és la tercera protesta que el sector del VTC fa a la capital catalana i forma part d'un calendari de mobilitzacions que va començar el passat 3 de març. Ara bé, els organitzadors asseguren que, si des de Sant Jaume no atenen la seva reclamació, continuaran manifestant-se fins a aconseguir-ho.
🍃Els VTC es reivindiquen com a solució en el camí cap a la mobilitat sostenible👈

Berzal (Unauto): "La nostra desaparició costarà 336 milions als catalans"
Instants abans de començar la marxa, el president executiu d'Unauto VTC, José Manuel Berzal, ha declarat que "la nostra desaparició costarà 336 milions als catalans". Berzal ha fet aquesta afirmació, tot remetent-se a l'informe que ha presentat avui mateix l'entitat que encapçala: 'Anàlisi de l'impacte econòmic del sector VTC a Catalunya'. Un informe que adverteix de les conseqüències negatives que tindria la nova llei de VTC's per l'economia catalana i que fa valdre el potencial econòmic d'aquest sector.
D'altra banda, ha subratllat que el potencial econòmic dels VTC a Catalunya és de 445 milions d'euros. "Si la Generalitat deixés operar les més de 3.700 llicències de VTC que actualment hi ha (ara mateix només ho fan unes 2.500), el territori guanyaria un potencial econòmic de 445 milions", ha asseverat.

Milers de treballadors en risc de perdre la feina
D'altra banda, el secretari del Sindicat Lliure de Transport, José María Cazallas, ha alertat del perill que suposa la nova llei per a aquests 4.000 treballadors, que es quedarien sense feina. "Si la llei tira endavant, tots ells es quedarien sense feina. Això suposaria 126 milions d'euros en salaris que es deixarien de donar i 55 milions en prestacions per desocupació que s'hauran de pagar", ha advertit.
Cazallas també ha lamentat el posicionament de la Generalitat envers una situació tan crítica per a tantes persones i famílies. "És incomprensible la falta d'empatia d'aquest Govern, que suposadament defensa els treballadors, però que sembla que no s'immutarà quan deixi 4000 famílies sense sustentament", ha sentenciat.
🚗Manel Nadal: “Els VTC no desapareixeran, es mantindran. Hem de veure com s’integren”👈
Disposats a fer vaga de fam
Finalment, el portaveu de l'Associació Aurora, Muhammad Ad Bilal, ha assegurat que si amb les manifestacions pacífiques no n'hi ha prou, estan disposats a fer vaga de fam. "Som unes 200 persones que donarem un termini i, si no hi ha canvis, farem vaga de fam i no l'aixecarem fins que no hi hagi canvis", ha assegurat.

La desaparició dels VTC's costaria 326 milions al conjunt dels catalans
L'informe que avui han presentat les tres entitats convocants de la marxa lenta llança una advertència molt clara: "la desaparició de les llicències de VTC a Catalunya tindrà un cost de 326 milions d'euros". Aquesta xifra inclou la pèrdua de prop de 6.000 llocs de treball (directes i indirectes), més de 127 milions en massa salarial, més de 72 milions en contribucions socials i impostos i els costos derivats del tancament d'operacions.
En canvi, segons l'informe, si es permetés operar amb normalitat a les 3.756 autoritzacions VTC domiciliades a Catalunya, el sector podria generar fins a 445 milions d'euros. Una riquesa que implicaria la creació de fins a 10.500 llocs de treball directes i indirectes, un augment substancial en la recaptació fiscal i una forta inversió en l'electrificació de la mobilitat urbana.
🗣️Manuel Puga: "Si es restringeix l'àmbit als VTC, haurem de fer un ERO notable"👈
La reunió VTC's i Govern d'aquesta setmana ha acabat sense entesa
Aquesta setmana, SLT i UNAUTO s'han reunit amb la directora general de Transports de la Generalitat de Catalunya, Susi López. Però el resultat de la reunió no ha estat l'esperat per part del sector perquè l'esborrany de la nova llei inclou "mesures arbitràries i injustificades" com la precontractació sis hores abans de l'ocupació del vehicle per part de l'usuari o la restricció de fer només un viatge a l'hora.
Sobre aquest esborrany, cal recordar que, recentment, el Tribunal Europeu de Justícia ha prohibit imposar restriccions artificials als VTC per protegir el sector del taxi. A més a més, el temps mínim d'espera ja ha estat declarat il·legal per diversos tribunals, entre ells el Tribunal de Justícia de les Illes Balears, on aquesta restricció ha hagut de ser derogada.