El sector dels Vehicles de Transport amb Conductor (VTC) defensa el seu paper clau per satisfer la demanda de la mobilitat urbana. El CEO d'Avomo, Manuel Puga, alerta a més del risc que suposaria per a empreses com la seva una nova llei catalana que limiti el número de VTC en circulació. "Estem preocupats perquè la sostenibilitat també està en els treballs i serveis. Tenim més de 1.000 persones treballant a Barcelona en la nostra companyia i si se'ns restringeix el nostre àmbit, es restringeix l'accés a usuaris i haurem d'emprendre un ERO molt notable", ha alertat.

 

Manuel Puga ha participat en el sisè debat FOCUS ON, titulat 'El futur de la mobilitat: tecnologia, sostenibilitat i ciutats', en el que ha debatut amb el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal; Lídia Montero, responsable de Smart Mobility dins del laboratori InLab FIB, de la UPC; i Josep Nadal, mànager del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC).

Puga defensa que "el servei de VTC i taxi a Barcelona és necessari, s'utilitza". "Veiem que de vegades hi ha col·lapses en esdeveniments puntuals, que a Sants és difícil trobar en hores puntes el servei que demandes. Creiem que prestem un servei conjunt, com en altres ciutats, i que la gent el fa servir", ha afegit Puga.

"No tenim cap VTC buit, seria un contrasentit. Creiem que els VTC presten un servei necessari. Hi hauria d'haver més VTC i més taxis, no es pot limitar l'accés a usuaris que demanden aquest servei. A més, privar de feina a 1.000 persones només en la nostra empresa em semblaria una barbaritat", ha defensat Puga davant de la imminent nova llei en la qual Generalitat i Àrea Metropolitana de Barcelona treballen i que va provocar mobilitzacions del sector.

FOCUS ON Mobilitat / Foto: Irene Vilà Capafons

El directiu ha posat també el focus en el component d'inversió en sostenibilitat amb què la seva empresa contribueix a la descarbonització i que depèn directament d'aquesta activitat. "Realitzem inversions per descongestionar la ciutat. Allà on no arriba el sector públic, podem ajudar amb inversions per a carregadors de vehicles. Tenim un compromís d'assolir les zero emissions el 2027, molt abans que qualsevol objectiu estatal o regulador. No entenem que la mobilitat pugui no ser sostenible", ha exposat Puga, que veu una amenaça cap aquestes inversions qualsevol llei que pugui limitar la seva activitat.

Puga ha recordat que el 2018, quan van fundar l'empresa, ho van fer ja partint de la sostenibilitat pensant al cotxe elèctric i també de la inclusió, amb vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.

Manel Puga FOCUS ON Mobilitat / Foto: Irene Vilà Capafons

La mobilitat sostenible, com un tot que integri les diverses solucions, fa que Puga sigui "optimista" respecte a la sostenibilitat del sector: "Som al camí apropiat". "Hem de treballar amb les administracions, més enllà de les prohibicions, en els foments de noves maneres de transport alternatiu", ha dit.

"Ens encantaria que el tramvia fos millor que el cotxe en el párquing i el 100% passessin a aquest tramvia, però no és així. És gradual. L'opció que li donem amb el tramvia és millor i acaba funcionant i s'acaba omplint", ha reflexionat Puga, que ha posat de relleu que "qui utilitza Rodalies, utilitza bicicleta, utilitza VTC, utilitza un patinet", mentre que "qui agafa el seu cotxe sempre torna al seu cotxe".

Pots veure el debat complet a continuació: