Continua la llarga batalla entre el sector del taxi i les VTC, després que el Govern hagi presentat aquest dimarts un nou projecte de llei favorable al taxi que preveu extingir la competència que li fan plataformes com Uber, Cafiby o Bolt a l'àrea metropolitana de Barcelona —a les VTC només se les permetrà fer trajectes interurbans fora de l'AMB i no podran recollir clients al carrer—. La patronal del sector de les VTC, Unauto, ha anunciat aquest dimecres que anirà als tribunals contra la nova normativa que prepara l'Executiu de Salvador Illa. "No ens deixarem matar. És un atropellament i un abús de poder", ha asseverat aquest dimecres el president executiu de la patronal de les VTC, José Manuel Berzal.

Des d'Unauto valoren que la nova normativa favorable al taxi és "una atrocitat jurídica, social i econòmica contra els interessos de Barcelona". D'igual forma ho veuen des del sindicat dels treballadors de les VTC, el Sindicat Lliure de Transport. El seu secretari d'organització, José María Cazallas, ha asseverat aquest matí en una roda de premsa conjunta amb Berzal que si la llei tira endavant al Parlament, estaran en joc entre 4.000 i 6.000 llocs de treball, directes i indirectes. "Pot ser l'ERO més important que s'hagi vist mai a Catalunya", ha avisat Cazallas. A això, el portaveu de la patronal ha afegit que molts dels conductors de VTC són persones "de difícil inserció laboral", més grans de 55 anys i immigrants que acaben de regularitzar la seva situació laboral. "Deixar-los sense aliment és molt seriós", ha apuntat.

El sector de les VTC denuncia que la llei s'ha fet en benefici del taxi i a l'esquena d'ells. Asseguren que la normativa suposarà l'"extinció" de les VTC a Catalunya i acusen la Generalitat de ser "ostatge" del taxi. Abans de la roda de premsa, Berzal ha denunciat en declaracions a TV3 que Tito Álvarez —el líder del col·lectiu del taxi a Barcelona— "s'ha convertit en amo i senyor de la conselleria de Territori" que encapçala Sílvia Paneque i ha assegurat que el Govern no s'ha reunit amb les VTC per abordar el projecte de llei per regular el sector. "És una anomalia, no ens passa en cap altra comunitat autònoma", ha afirmat Berzal.

Converses amb els grups parlamentaris per tractar d'aturar la llei

Tanmateix, la patronal de les VTC assegura que no donen res per perdut i "allargaran la mà" per intentar modificar el text, tot i que avisen que plantaran cara si no se'ls té en compte. Així, el president d'Unauto ha asseverat que presentaran al Govern un estudi que avala un projecte de llei diferent, "adequat a les necessitats de la mobilitat que demanen els ciutadans, un text bo per al sector i la ciutadania", en un context en què, afirma, l'àrea de Barcelona té problemes de mobilitat i necessita tots els taxis i VTC que operen en aquests moments. Berzal ha assegurat que estan en converses amb els diferents grups al Parlament de Catalunya per intentar evitar l'aprovació de la llei a la cambra, atès que el PSC no té majoria i el Govern d'Illa requeriria el suport de més partits per tirar endavant la llei.

La batalla als tribunals pel dany que patirà el sector es lliurarà, ha avançat, tant als tribunals de Catalunya, com als espanyols o d'Europa i prendran la forma de reclamacions patrimonials que podrien arribar als 80 milions d'euros. "Utilitzarem tots els recursos del dret per defensar-nos", ha amenaçat Berzal. De moment, per protestar per la nova normativa el sindicat del sector ha convocat una concentració de VTC el pròxim 23 de setembre davant de la seu del departament de Territori, coincidint amb la reunió a què han estat convocats per fer-los arribar la seva proposta legislativa. El que proposen en el seu text alternatiu és que se'ls permeti prestar serveis urbans als vehicles que tinguin una etiqueta mediambiental Zero i habilitar viatges compartits per a taxis i VTC. A més, exigeixen l'eliminació de traves com els temps d'espera en la contractació de serveis o la longitud mínima dels vehicles.

Finalment, el sector assegura que "la destrucció" de les VTC amb el nou projecte de llei suposarà pèrdues d'uns 326 milions d'euros, entre els ingressos que els treballadors deixaran de rebre i les contribucions a la Seguretat Social i l'impost d'hidrocarburs que no s'abonaran. En canvi, afirmen que si es permetés actuar a les 3.700 autoritzacions de VTC que hi ha a Catalunya es generarien 445 milions d'euros i 10.500 nous llocs de treball. Segons la patronal del sector, en aquests moments només operen 2.500 d'aquestes 3.700 llicències de VTC a causa de "restriccions i a la inseguretat jurídica".

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!