El projecte de nova llei del taxi, que el Govern ha presentat aquest dimarts a la tarda al Consell del Taxi, preveu una regulació del sector del transport de persones en vehicles de fins a 9 places que suposarà, a grans trets, la creació de quatre categories diferents de vehicles, l’extinció de les actuals llicències de VTC urbanes i la previsió de crear noves llicències de taxi si hi ha una situació d’oferta insuficient, a més d’aplicar altres mesures, com el requisit de conèixer el català amb un nivell B1 (comprensió oral) per als taxistes, a més d’altres regulacions com la creació d’una infraestructura de dades per permetre a les administracions locals prendre decisions a partir d’informació estructurada, objectiva i fiable. Així mateix, s’establiran llindars ambientals, de congestió de trànsit i ocupació de l’espai públic per determinar l’oferta necessària.
Segons han comunicat fonts del Govern, la intenció és treballar ara aquesta proposta amb tots els actors del sector implicats amb l’objectiu de començar a tramitar la futura llei, oficialment anomenada com de Transport de persones de fins a 9 places, però popularment coneguda com a llei del Taxi, que tindrà com a resultat l’extinció, ja prevista, de les actuals llicències VTC urbanes, però no les interurbanes. Actualment, hi ha unes 990 llicències de VTC amb vigència urbana que anirien desapareixent gradualment, mentre que les més de 4.000 interurbanes no es veurien afectades. Tot plegat una important regulació del sector que prendrà forma en quatre noves categories i que, en tot cas, afectaria especialment les llicències depenents de plataformes com Uber, Cabify i altres.
Nivell B1 de català
Pel que fa al coneixement del català, el projecte preveu que els taxistes hagin d'acreditar un nivell B1, que implica la comprensió oral de la llengua catalana, malgrat que Plataforma per la Llengua, d'acord amb l'associació Élite Taxi, vol que el nivell necessari per exercir de taxista sigui el B2, que suposa també la comprensió oral. En aquest sentit, fonts del Govern han indicat que el nivell B1 ja els sembla suficient perquè els professionals del taxi es puguin comunicar en la llengua d'elecció de l'usuari, tot i que han recordat que el projecte no està tancat i és susceptible d'introduir canvis.
Quatre tipologies de transport
Pel que fa a les tipologies, la proposta que treballa el Departament de Territori preveu passar de la situació actual, amb taxis, per una banda, i VTC per una altra, englobant aquí tots els tipus de vehicles de lloguer amb conductor, a quatre tipologies. La primera seria el taxi, amb els mateixos condicionaments actuals, com ara un sector regulat i amb imatge homogènia, però amb novetats com el rol de servei auxiliar del sistema de transport col·lectiu, que permetria mobilitzar-los en casos d'emergència. La segona tipologia serà el d’Arrendament de vehicles amb conductor, que englobarà les actuals VTC de plataforma. Pel que fa a la tercera i quarta tipologies, de nova creació, n’hi haurà una per a Vehicles d’alta disposició i una altra específica per a Limusines.
Aquest nou repartiment estarà vinculat a una sèrie de normatives i requisits que, per les VTC quedaran establertes en normes com un mínim de precontractació de 10 minuts, un règim tarifari lliure i no intervingut i la prohibició de captar clients a la via pública, mentre que als Vehicles d’Alta Disposició, per exemple, hauran de ser contractades amb almenys dues hores d’antelació i posar el vehicle a disposició del client durant una hora com a mínim. De fet, aquesta categoria encaixaria en el que fins ara s’han considerat com VTC tradicionals, tot i que el Govern preveu una migració de llicències de VTC de plataforma a aquesta tipologia de Vehicles d’alta disposició.
Pel que fa a la categoria de les limusines, aquests vehicles formaran un capítol a banda, ja que no es consideren serveis de transport sinó que prevaldrà la finalitat lúdica. En aquest cas la contractació s’haurà de fer amb una antelació de 12 hores com a mínim i no es preveu generar més oferta que l’existent.
Criteris ambientals i nova oferta de llicències
Un altre punt important d’aquest projecte és el de l’aplicació de criteris ambientals i de congestió de trànsit i ocupació de l’espai públic per determinar l’oferta necessària, amb la previsió que en un context de superació dels llindars de qualitats d’aire i emissions de CO₂ si cal ampliar l’oferta, aquesta es generarà amb noves llicències de taxi. De fet, es preveu que l’ampliació de llicències de VTC interurbanes només sigui possible en un doble supòsit, que no se superin els llindars vinculats a la contaminació i congestió del trànsit i que no es cobreixi l’ofert de noves llicències de taxi.
En canvi, la llei sí que preveu que en casos d’increment de demanda per esdeveniments singulars, com seria el cas de la celebració de grans congressos com el Mobile World Congress, es permetria als vehicles VTC amb llicència interurbana, tant les domiciliades a Catalunya com fora en altres territoris de l’Estat, a realitzar temporalment serveis. També es podria ampliar les autoritzacions en aquest sentit per als vehicles d’alta disposició.