Divendres passat va quedar aprovat inicialment la Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) que permetrà reconvertir els terrenys de l’antiga fàbrica Mercedes-Benz, al districte de Sant Andreu, en un nou barri que suposarà una de les més grans operacions urbanístiques projectades a Barcelona, amb la construcció prevista d’un espai de 90.000 metres quadrats, l’equivalent a sis illes de l’Eixample, que el govern municipal vol aprofitar per fer una Superilla des de zero i que preveu la construcció d’uns 1.300 habitatges nous, una xifra que, tot i reduïda respecta els plans inicials, no acaba d’agradar als veïns del sector, que tot i formar part del barri del Bon Pastor, està allunyat d’aquest nucli, en una zona denominada Maquinista-Mercedes.

En tot cas, amb la publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) de l’acord, ha començat el termini d’un mes d’exposició pública, que els veïns de la zona pensen aprofitar per presentar al·legacions al projecte, en especial pel que fa a les alçades dels edificis previstos, alguns dels quals arribaran als dotze pisos més planta baixa. De fet, des de l’Associació de Veïns Maquinista-Mercedes han anat un pas més enllà i han fet públics dos vídeos on es veuen les alçades previstes per als nous habitatges, en la majoria de casos superiors als ja existents i llancen una proposta pròpia on es redueix l’edificabilitat i es traslladen alguns edificis a un àmbit on no hi ha veïns a l’altra banda del carrer.

 

 

Plantejament dels nous edificis segons l'MPGM presentat per l'Ajuntament

 

 

Proposta dels veïns per rebaixar les altures dels edificis

No volem que s’hipotequi el futur del barri, ni que l’especulació estigui per sobre del veïnat”, assegura Fèlix Calvo, vocal de l'Associació de Veïns Maquinista-Mercedes, en declaracions a elNacional.cat, per apuntar que als veïns no els quadren els números presentats per l’Ajuntament respecte a l’edificabilitat del futur àmbit de la Mercedes, malgrat que en part gràcies a les protestes veïnals s’ha passat d’una previsió de 1.450 habitatges a 1.300 reduint parcialment l’altura dels edificis. Per això, assegura Calvo, els vídeos “volen mostrar el que és en realitat aquest MPGM, i el que nosaltres entenem que es pot millorar”, perquè “volem qualitat de vida amb alçades similars a les nostres, equipaments i una mobilitat que no ens ofegui”.

Per això, aquesta entitat veïnal considera que el plantejament del govern municipal “és enganyós”, ja que segons els comptes dels veïns, la reducció d’edificabilitat anunciada per l’ajuntament podria arribar ben bé als 1.400 habitatges i no als 1.300 anunciats. “No ens surten els números”, afegeix Calvo, i per això ja avisa que es revisaran bé un MPGM del qual fins ara només han vist un esborrany, per presentar al·legacions amb tota probabilitat. A més, volen incloure una proposta de canvis en la disposició dels edificis, en especial els de més altura: “Volem que els més alts es traslladin al carrer de Sant Adrià”, que és una zona on davant per davant hi ha un polígon industrial i no cases de veïns.

“Volem compensar les altures”

“Volem compensar les altures, perquè ara plantegen edificis de dotze pisos davant d’edificis de veïns ja existents” amb una altura molt inferior. De fet, segons l’Associació de Veïns Maquinista-Mercedes aquestes propostes ja s’han traslladat a l’ajuntament, però només han aconseguit vagues promeses “d’estudiar-ho”, fet que els anima a presentar al·legacions. De fet, per a aquesta entitat veïnal, tot el projecte de la futura Mercedes “està agafat amb pinces”, i assenyalen que no saben gairebé res d’un projecte de mobilitat que, de moment, només preveu prohibir el pas dels vehicles privats dins de l’àmbit de l’antiga fàbrica, malgrat estar en una zona on, a causa de la presència del Centre comercial la Maquinista, els accessos queden “col·lapsats els caps de setmana”.

barri mercedes benz ajbcn (9)
Imatge virtual del futur barri de la Mercedes / Foto: AjBCN

“Sempre hem demanat un pla global per a tota la zona”, insisteix Calvo, que recorda que en aquest barri hi ha altres problemes que els preocupen, com l’anunciada ampliació del centre comercial, que “està per caure”, i la instal·lació del tanatori que es va descartar de l’àmbit de les casernes de Sant Andreu. I encara sort que l’Ajuntament ha descartat construir en terrenys de l’actual parc de la Maquinista, possibilitat que en algun moment es va arribar a considerar. I tot plegat, a l’espera de com es resol tot l’àmbit ferroviari afectat per les obres de la Sagrera i la previsió de construir-hi un gran parc. En aquest context, els veïns ja tenen clar que el seu següent pas serà “presentar al·legacions” a l’MPGM, per veure que es pot resoldre per aquesta via, això sí, sense descartar altres mobilitzacions si ho troben pertinent.