La implementació de la T-Mobilitat, la targeta ‘contactless’ que hauria de substituir les actuals cartolines en els títols de transport de TMB ha generat més problemes dels previstos. Tot i que encara està en fase de proves, el començament de l’actual fase ja va començar amb mal peu, amb una important filtració de dades d’usuaris. A més el sistema complicat per aconseguir-la, que en la majoria de casos obliga a acudir a l’usuari de forma presencial a un punt d’informació TMB i l’augment de les incidències derivades del seu ús -dificultats en la recàrrega a distància, per exemple- ha fet que hagin augmentat de manera gairebé exponencial les visites dels clients als punts d’informació, cosa que ha derivat en una sobrecàrrega de feina dels treballadors.

Per tot plegat, els treballadors dels punts d’atenció de TMB, amb una plantilla d’una cinquantena de persones, es prepara per fer aturades parcials en protesta tots els dilluns a partir del 31 de gener després d’efectuar dimecres una assemblea. Segons ha avançat ‘betevé’, les aturades previstes seran de 9.30 a 12.30 h i de 17 a 20 h i l’objectiu serà denunciar la sobrecàrrega de feina en els quatre punts d’informació de la xarxa del metro, situats a les estacions d’Universitat, Diagonal, la Sagrera i la Sagrada Família. De fet, els treballadors han assenyalat que el passat desembre, en un moment àlgid de difusió de contagis per la variant omicron de la covid, les baixes van arribar fins al 60% de la plantilla, i així i tot, no es va organitzar cap substitució. 

t mobilitat foto europa press

La T-Mobilitat, font de problemes / Europa Press

De fet, les darreres setmanes els usuaris de Metro han pogut observar com tant la megafonia com els panells de les andanes han estat donant informació sobre els horaris d’obertura dels punts d’informació, amb incidències gairebé cada dia. A aquesta situació d’augment exponencial de les baixes s’hi ha sumat el creixement de la càrrega laboral a causa de les constants incidències que es troben els usuaris que tenen la T-Mobilitat o volen aconseguir-ne una, fet que en alguns dels punts d’informació generen llargues cues d’usuaris, cosa que segons els treballadors, minva la qualitat del servei d’atenció. A més, segons han assenyalat els treballadors a ‘betevé’, TMB s’ha desentès dels problemes de la nova targeta, ja que en realitat és responsabilitat de l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM).

La T-Mobilitat, assignatura pendent

La T-Mobilitat s’ha de convertir a mitjà termini en el principal títol de transport de TMB i permetrà dir adeu a les targetes de cartolina, però en l’actual fase de proves encara no ha assolit l’èxit esperat. A l’octubre es va obrir a tots els usuaris amb l’afegit que incloïa importants descomptes de més del 50%, que en tot cas ja han estat harmonitzats, de manera que no hi ha diferència de preus, per exemple, entre la T-Usual ordinària i la mateixa a través de la T-Mobilitat. A més, adquirir la T-Mobilitat té un cost inicial de 2,50 euros. Els problemes però, van començar en el mateix moment de posada en marxa de la nova fase de proves, ja que un forat de seguretat va deixar al descobert dades dels clients i va comportar que l’ATM tanqués l’aplicació.

Vaga també als autobusos

Aquesta convocatòria se suma a la vaga convocada pels conductors d’autobús de TMB prevista per al 17 de febrer per exigir la dimissió de Laia Bonet, presidenta de l'empresa arran del conflicte pel cas del conductor d'autobús acusat de no obrir les portes a dues noies; un cas que va acabar donant la raó al conductor, que assegurava que havia actuat de manera correcta. Els conductors han acordat fer aturades del servei de bus el 17 de febrer des de les 9 fins a les 15 hores. La convocatòria coincidirà amb la vaga estatal ja convocada per demanar la jubilació als 60 anys i per reclamar els impagaments de 25 milions d'euros de TMB a la plantilla de conductors per un error comptable.

TMB va concloure que el conductor de l'autobús H16 investigat per suposadament no obrir les portes a dues adolescents el mes de desembre va actuar correctament. Segons la investigació interna, els paràmetres tècnics van indicar que va obrir la porta en la primera parada que li van sol·licitar. Així, TMB va tancar la investigació per la denúncia d'una dona segons la qual el conductor s'havia negat a deixar baixar les seves filles, de 12 i 18 anys. Tot i això, els sindicats consideren que la resposta inicial de Bonet —"No permetrem que això torni a passar"— va ser inadequada i va sotmetre el treballador a linxament públic.