Els treballadors de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han convocat una jornada de vaga el 17 de febrer per exigir la dimissió de Laia Bonet, presidenta de l'empresa. L'aturada sorgeix pel conflicte pel cas del conductor d'autobús acusat de no obrir les portes a dues noies; un cas que va acabar donant la raó al conductor, que assegurava que havia actuat de manera correcta. 

Segons ha avançat el diari Tot Barcelona, els conductors han acordat fer aturades del servei de bus des de les 9 fins les 15 hores. La convocatòria coincideix amb la vaga estatal ja convocada per demanar la jubilació als 60 anys i per reclamar els impagaments de 25 milions d'euros de TMB a la plantilla de conductors per un error comptable.

La resposta inicial de Bonet

TMB va concloure que el conductor de l'autobús H16 investigat per suposadament no obrir les portes a dues adolescents el mes de desembre va actuar correctament. Segons la investigació interna, els paràmetres tècnics indiquen que va obrir la porta en la primera parada que li van sol·licitar. Així, TMB va tancar la investigació per la denúncia d'una dona segons la qual el conductor s'havia negat a deixar baixar les seves filles, de 12 i 18 anys. Tot i això, els sindicats consideren que la resposta inicial de Bonet —"No permetrem que això torni a passar"— va ser inadequada i va sotmetre el treballador a linxament públic. 

Bonet ha aprofitat una entrevista amb motiu dels seus 100 dies com a presidenta de TMB per disculpar-se davant el conductor. Bonet indica que la primera reacció via Twitter "estava mal expressada", i afegeix que "mostro tot el meu afecte i suport al conductor, que va ser injustament acusat”.

Treballadors professionals

Per la seva banda, la direcció de TMB vol posar de manifest la professionalitat de la seva plantilla, "que presta un servei de transport públic de la màxima qualitat, d'acord amb protocols i normatives que sempre tenen com a objectiu garantir la seguretat de la ciutadania. Els transports de Barcelona són referents a nivell mundial i un dels serveis públics més ben valorats en totes les enquestes de satisfacció".

TMB revisarà els seus protocols de resposta per les queixes i reclamacions i reforçarà la formació del personal que presta aquest servei per millorar l’atenció i informació a la ciutadania. Davant la magnitud de l’impacte mediàtic del tema, i fins i tot l’alarma social generada, TMB posarà a disposició de les autoritats les anàlisis tècniques realitzades i les dades en què es basen. El comitè d'empresa va donar suport al conductor i va criticar l'actitud pública de l'empresa municipal.

Foto principal: Interior d'un autobús de TMB / ACN