La unió dels tramvies per la Diagonal, un dels projectes estrella de l'alcaldessa Ada Colau, haurà d'esperar. La tinenta d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, va anunciar ahir que el projecte executiu no veurà la llum fins aquesta tardor, per la qual cosa les obres no començarien fins al 2018, un any després de l'anunciat pel govern municipal. El principal problema que ha d'afrontar l'executiu de Colau és aconseguir els suports polítics necessaris, un consens que de moment no ha arribat.

L'anunci de Sanz es va produir en el marc de la conferència Tramvia-Ciutat que s'està celebrant a la Universitat Politècnica de Barcelona. Malgrat el convenciment expressat per la responsable d'Urbanisme, hi va haver algunes paraules que van denotar l'ambigüitat de les dates. "Tard o d'hora es farà", va afirmar.

Per la Diagonal? Un tramvia enterrat?

L'acord polític per a aquest projecte, que es preveu difícil, dependrà en gran manera dels estudis informatius sobre les alternatives plantejades al tramvia per la Diagonal. Algunes d'elles són el tramvia soterrat, opció inèdita a la capital catalana i que encariria la construcció, l'alternativa de l'autobús D20 o, inclusivament, optar per alguns dels traçats de tramvia alternatius, com eren els recorreguts per Urgell i Gran Via, Provença, Passeig de Sant Joan i Gran Via, entre altres opcions a estudiar.

El grup demòcrata (PDeCat-Unió-Demòcrates), el més important després de BComú, és el més bel·ligerant amb el tramvia, la qual cosa podria complicar els avenços de l'executiu de Colau. L'alcaldessa compta actualment amb 15 vots, molt lluny de la majoria del consistori, situada en 21 edils. L'oposició va arribar a posar-se d'acord en el desacord fa un any: tots els grups de l'oposició, fins i tot el PSC -ara en el govern-, van mostrar la seva disconformitat per l'actitud del govern municipal que, segons ells, no propiciava un acord.

El tramvia que cosirà Barcelona

El nou servei, que connectarà els dos serveis actuals de tramvia, pretén potenciar aquest mode de transport i, a més, generar una connectivitat important en la mobilitat a través de la Diagonal. La futura xarxa conjunta de tramvia, amb només 3,9 quilòmetres, permetrà connexions estratègiques amb el metro: Diagonal amb la L3 i la L5, Verdaguer amb la L4 i la L5, Monumental amb la L2, Glòries amb la L1 i, en un futur, Francesc Macià amb la nova estació de FGC -línia Llobregat i Anoia-.