Barcelona encara no es recupera de la covid, almenys pel que fa al seu transport públic. Segons les dades publicades aquest dilluns per l’Autoritat del Transport Públic Metropolità (ATM), entre els passats mesos de gener i juny a Barcelona només es van fer 450 milions de viatges amb transport públic. Això és fins a un 17% menys del que es va produir el 2019; l’any de referència per comparar valors actuals amb l’època d’abans del coronavirus. No obstant això, l’entitat considera que aquestes dades són una "clara progressió a la normalitat prepandèmia".

A més, l'ATM apunta que no s'observa que la recuperació de la demanda s'hagi estabilitzat. Així doncs, evoluciona des d'una caiguda del 31,79% al mes de gener fins a una disminució del 10,69% al mes de juny, sempre respecte a 2019. Segons aquestes dades, durant el juny es van comptar gairebé el 90% dels viatges que hi havia el juny de 2019. Caldrà veure, també, que passarà a partir del mes de setembre; quan es preveu que hi hagi una reducció dràstica del preu del transport públic. 

Els tipus de transport públic que millor es recuperen de la covid

L’ATM ha informat aquest dilluns que el tipus de transport públic que millor es recupera des que Barcelona ha anat sortint de la pandèmia és el bus interurbà. Aquest mitjà de transport ha recuperat la demanda amb un 7,8% menys que fa tres anys; mentre que el tramvia té un 14,5% menys de passatgers i el metro de Barcelona un 15,15% menys. Els trens de Rodalies-Renfe i el bus que connecta la ciutat de Barcelona és el que més li queda per recuperar amb un 20% i un 20,7% menys de viatges que el 2019.

Com afecta la covid als títols de viatge?

Segons les dades de l’ATM, es pot assegurar que la pandèmia del coronavirus ha tingut un impacte directe en la tria que fan els usuaris sobre quin serà el seu títol de viatge. Les dades fetes públiques aquest dilluns assenyalen que la ràtio de viatges amb targeta multiviatge o abonament mensual de 2019 -que era 46/13 a favor de les targetes multiviatge- va passar al 28/27 l'any 2022, igualant-ne l'ús. Per altra banda, els títols socials integrats (T-jove, títols per a famílies monoparentals i nombroses i títol bonificat per a persones en situació d'atur) també han incrementat la quota fins al 21%, quan el 2019 era del 16%.

Així mateix, el nou sistema de validació sense contacte T-mobilitat continua implantant-se progressivament, tant pel que fa a títols de transport, com pel que fa a àmbit territorial, actualment ja fins a la tercera corona tarifària amb mode ferroviari. Durant aquest primer semestre 21,6 milions de validacions s'han fet amb T-mobilitat, un 6% del total.