Més usuaris i menys diners. Això és el que denuncia ara l'Ajuntament de Barcelona, que assegura que l'Estat espanyol ha deixat d'invertir 540 milions d'euros en els últims set anys en el transport públic metropolità. Precisament per això, l'alcaldessa de la capital catalana, Ada Colau, reclama que es reverteixi aquesta situació incrementant de 108 a 148 milions d'euros l'aportació que a partir del 2018 ha de fer el Ministeri de Cristóbal Montoro per cobrir aquestes despeses.

Si no és així, no pot garantir que les tarifes dels bitllets de transport quedin congelades com ha fet aquests darrers anys i només tenen fins el dia 28 per saber-ho, ja que és quan es reuneixen el consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i es decidiran les tarifes.

Colau no ha dubtat a dirigir-se directament al ministre d'Hisenda per carta i, després de recordar-li que han tallat l'aixeta en un 45,8% entre el 2010 i el 2017, li ha exigit que "assumeixi la seva responsabilitat amb el transport públic de proximitat" i iguali "l'aportació prevista per l'Ajuntament, possibilitant la congelació de tarifes per al 2018". 

De fet, ahir, el consistori barceloní va aprovar sense cap vot en contra demanar que s'incrementi aquest finançament, mentre s'ha lamentat que Espanya "és l'únic país europeu que no té una llei estatal de finançament en aquest àmbit" i ha posat damunt la taula que "les prioritats d'inversió no estan orientades al transport públic de proximitat, quan precisament és el que utilitzen diàriament milions de persones".

I no només això. També ha recordat a Montoro que el 13 de setembre passat, l'ATM es va adreçar al seu Ministeri per demanar una aportació "suficient" de l'Estat, però, com ha passat en d'altres ocasions, no han obtingut resposta. Per això li demana "iniciar un camí de corresponsabilitat en el finançament d'un transport públic que és vital per lluitar contra la contaminació i millorar la qualitat de vida" dels barcelonins.

 

De fet, si el Ministeri d'Hisenda invertia 200,1 milions d'euros el 2010 en el transport públic de Barcelona, ara només aporta 108,4 milions. I tot això tenint present que el nombre de viatgers s'ha incrementat en 40.000 en aquest període de set anys, a banda que, segons apunta el consistori, ell mateix ha hagut d'incrementar les seves aportacions en aquest sentit un 86,7%; l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), un 21,8% i la Generalitat, un 26,9%.

Aquesta reducció de l'aportació del govern de Mariano Rajoy es produeix en un moment en què Barcelona comença a aplicar restriccions de trànsit per aconseguir que la contaminació disminueixi i quan, a més, està interconnectant tota la ciutat amb carrils bici per encoratjar la població que deixi d'utilitzar compulsivament el vehicle privat i així contribueixi a millorar les condicions de l'aire de la ciutat.