El Tramvia Blau, històric i emblemàtic transport públic de Barcelona, porta més de set anys fora de servei, ja que el 2018, l’Ajuntament de Barcelona, amb Ada Colau com a alcaldessa, va suspendre el seu funcionament amb la intenció de fer-ne una reforma integral que encara no ha arribat. En aquest context, l'Associació de Veïns d'avinguda Tibidabo ha reclamat aquest dijous al govern municipal que torni a posar en funcionament aquest tramvia, després d’anys d’espera sense que hi hagi hagut cap progrés. El president d’aquesta entitat veïnal, Alexander Scheffler, ha explicat, en declaracions recollides per l’agència Efe, que els grups municipals van aprovar una moció que instava l'Ajuntament a presentar abans d'acabar l'any 2024 un projecte executiu consensuat amb l'associació de veïns que "inclogui la infraestructura tramviària i la urbanització de l'avinguda Tibidabo".
Tot i que el termini ja fa mesos que va esgotar-se, el fet és que aquest projecte no ha estat presentat, i a l'espera d'aquesta proposta, Scheffler ha assegurat que tem que el consistori estigui preparant una "pacificació de l'avinguda Tibidabo", cosa a la qual s'oposa "per complet": "No volem un carrer Balmes 2.0, no volem que es mogui l'estació del Tramvia Blau cap al passeig Sant Gervasi només per posar uns carrils bici on no puja cap ciclista", ha remarcat el president de l'associació veïnal, que ha advocat per restablir el tramvia "en unes condicions sensates, sense destrosses urbanístiques de l'avinguda Tibidabo".
Així mateix, Scheffler ha destacat que el retorn s'hauria de dur a terme "a tot estirar l'any 2026, perquè es compleixen els 125 anys del Tramvia Blau". "Els barcelonins ja fa set anys i mig que esperem el retorn d'aquest Tramvia Blau", ha apuntat Scheffler, que ha assegurat que van dur a terme una recollida de firmes, precisament, per pressionar per a la reinstauració d'aquest transport urbà històric i que, "en poques hores", van recollir més de 3.000 firmes de "gent de tots els colors polítics, gent de fora de la ciutat i fins i tot de turistes". A més, aquest dirigent veïnal ha defensat que el Tramvia Blau "és sostenible, ecològic i romàntic, però sobretot és patrimoni de tots els barcelonins".
Cal recordar que el gener del 2018, Transports Metropolitans de Barcelona va anunciar l’aturada indefinida del Tramvia Blau a partir de l’1 de febrer, justificant la decisió amb la falta d'inversió que havia rebut el tramvia en els últims anys i amb la intenció de reactivar-ne el funcionament després d’una renovació profunda de l'estructura. De fet, hi havia la intenció de remodelar tot el servei, renovant catenària i vies i implementant un nou esquema de circulació per l'avinguda Tibidabo. Set anys i mig després però, la reforma continua pendent i els vehicles històrics, tancats a la cotxera.
Imatge principal: El Tramvia Blau de Barcelona amb gent a l'avinguda Tibidabo: Foto: Garcia i Fernández, Germà 1942 - Digital Memory of Catalonia - CC BY-NC-ND