Les cotxeres són una part essencial de qualsevol xarxa ferroviària o d’altres tipus de transport públic, ja que és l’espai on es fan les tasques de manteniment, reparació i neteja dels vehicles, a més d’utilitzar-se com a lloc d’aparcament i emmagatzematge i facilitar les maniobres de combois sortints i entrants. A Barcelona, la xarxa de Metro n’ha tingut moltes de cotxeres al llarg de la seva història, i actualment en té una desena d’operatives, la majoria situades als extrems de les línies en explotació. De les que han quedat fora d’ús i ja completament desapareguda, hi ha una singularitat molt específica en la de Lesseps, que ha estat recordada amb motiu de centenari del Metro.

La cotxera de Lesseps va estar activa fins a l’any 1988 i tenia com a particularitat que les naus dels tallers estaven situats a peu de carrer, on actualment hi ha la Biblioteca Jaume Fuster. Això vol dir que entre la zona de tallers i els túnels del Metro hi havia una diferència de cota significativa, d’uns vint metres. Per salvar-la, va caldre instal·lar un ascensor per a metros, una obra d’enginyeria única que constava d’un gran elevador que permetia pujar i baixar els trens des del subsol fins a la superfície, salvant un desnivell de gairebé 20 metres i, un cop a dalt, d’un carro transbordador que traslladava els combois fins a les cotxeres i el taller, on es feien les tasques de manteniment.
❤️ A ‘Crònica d’un viatge’, el nou espai digital per navegar al llarg dels #100AnysMetro, trobaràs imatges inèdites com aquesta: una recreació històrica en 3D que permet recuperar visualment el funcionament de les desaparegudes cotxeres-taller de Lesseps. pic.twitter.com/SBkLhkLOjs
— TMB (@TMB_Barcelona) July 25, 2025
Vídeo recreació d’una història desapareguda
Precisament, en el marc de la celebració del centenari, el web Crònica d’un viatge que recull la història centenària de la xarxa de Metro, ha recuperat les fotografies històriques de l’elevador en funcionament i, a més, ha generat una videorecreació en 3D que permet recuperar visualment el funcionament de les desaparegudes cotxeres-taller de Lesseps. El vídeo mostra com els trens eren elevats des dels túnels fins a la superfície i traslladats posteriorment al taller mitjançant un carro transbordador. Per fer-ho possible, s’han utilitzat plànols originals, seccions constructives, dibuixos tècnics, fotografies d’arxiu i bibliografia especialitzada, reconstruint amb fidelitat un dels engranatges més singulars del metro barceloní.