La patronal Smart Mobility, que aplega empreses de mobilitat compartida i intel·ligent, ha denunciat l’incompliment per part de l’Ajuntament de Barcelona dels terminis per presentar el concurs que ha de regular el lloguer de patinets elèctrics a la ciutat. Ja fa dos anys i mig que s’hauria d’haver dut a terme.

Smart Mobility ha enviat una carta a la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, on li exposa el desconcert i la inquietud que hi ha en el sector i li demana celeritat i concreció dels terminis. La petició arriba després que la regidora hagi avançat que no sap si hi haurà una proposta abans de l’estiu, tal com s’havia compromès a principis d’aquest any.

Pendents des del 2019

Barcelona pendent la regulació del lloguer de patinets elèctrics compartits des del setembre del 2019, data en la qual l’Ajuntament es va comprometre a elaborar un marc normatiu davant més d’una vintena d’empreses interessades a poder operar a la ciutat. La majoria dels operadors van decidir respectar la petició del consistori de no operar a l’espera de l’anunciada regulació, que havia d’arribar l'abril del 2020, segons la regidora Alarcón. Altres, però van optar seguir operatives.

Ara, però, l’Ajuntament dona allargues i argumenta dificultats tècniques i jurídiques en l’elaboració del marc normatiu. Els operadors, a la carta adreçada a la regidora, rebaten a fons els arguments pels quals la responsable de Mobilitat veu dificultats a l’hora de fixar les bases del concurs: manca d’espai per a l’aparcament i un problema vinculat a la mateixa gestió del concurs. Segons la regidora, el consistori no pot limitar la competència entre empreses i l’ACCO (Agència Catalana de la Competència) s’ho està mirant amb lupa.

Reby patinetes eléctricos Europa Press

Aparcament de patinets elèctrics / Europa Press

Aparcament

Smart Mobility sosté que el sector ja ha fet arribar al consistori models de zones designades per a l'aparcament designades que han aplicat ciutats com París, Sevilla o Saragossa, propostes que s’allunyen del model de free-floating que rebutja el consistori. Quan a la legalitat de restringir el nombre d’operadors, la patronal del sector sosté que l’Ajuntament té competències sobre l’espai públic i que pot actuar per ordenar una activitat econòmica que té demanda i un ús creixent a la ciutat.

El patinet s’ha convertit en un vehicle de mobilitat de demanda creixent, segons un estudi de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. El 0,4 % del total de desplaçaments en dia feiner a l'àrea metropolitana es fan en vehicles de mobilitat personal, majoritàriament patinets elèctrics. El 54% dels moviments són per motius de feina i estudis.

Imatge principal, l'ús del patinet elèctric no deixa de créixer a Barcelona / Carles Palacio