El proper dilluns 3 d’octubre s’iniciarà la transformació de la Rambla de Barcelona a partir del tram Colom-Santa Madrona per tal de començar a convertir-la en un passeig amb més espai per al vianant, segons ha avançat l'alcaldessa, Ada Colau, en la conversa Fora de plató de RTVE. Es modificarà el traçat de l’avinguda Drassanes per allargar la Rambla i obrir-la al mar amb una nova plaça que incentivarà els usos socials i renovarà la trobada entre el passeig, les Drassanes i Colom. Aquesta és la primera fase de la remodelació total del passeig, en la qual s’hi invertirà uns 10 milions d’euros i es preveu finalitzar les obres al cap d’uns 18 mesos, a principis del 2024. En total, s’actuarà sobre uns 23.000 metres quadrats.

Colau ha afirmat que no és una obra aïllada, sinó que s'emmarca en l'actuació que fa l'Ajuntament al centre històric, "que necessitava molta inversió pública per desturistificar". Els treballs es faran per fases i no s'ocuparan simultàniament els dos costats de la Rambla per garantir els desplaçaments a peu, amb bicicleta, el trànsit de veïns, els serveis i els vehicles d'emergència i el transport públic. El paviment serà una de les novetats principals en aquest tram i en tota la futura Rambla. Ja no hi haurà més asfalt, i el nou paviment serà de peces de diferents formats de pedra natural, concretament granit i pòrfir, que cobrirà tot l’espai de l’eix, de manera que farà d’element unificador de façana a façana.

Les obres s'efectuaran per trams

El de Colom-Santa Madrona serà el primer dels cinc àmbits previstos en la transformació de la Rambla. Els altres s’executaran més endavant, un cop acabat el primer, i són: Santa Madrona-Arc del Teatre, Arc del Teatre-Liceu, Liceu-Portaferrissa i Portaferrissa-Canaletes. El pressupost total del projecte és de 44,56 milions d’euros. La nova Rambla reduirà l’espai destinat al vehicle i en donarà més al vianant. La secció rodada serà contínua i regular al llarg de tot el passeig, amb un sol carril de circulació per banda de 3,5 metres d’amplada restringit al trànsit veïnal, serveis, mercaderies i aparcaments. Hi haurà trams amb un cordó de servei de 2,80 metres que serà reversible en la seva major part, i s’incorporaran elements de seguretat com pilones als extrems, en els espais majors i en els guals de vianants de tot el passeig.

Mentre durin les obres de la primera fase, el Districte de Ciutat Vella ha acordat que la desena d’estàtues humanes que desenvolupen la seva activitat en aquest espai se situïn en el tram immediatament superior al que queda afectat pels treballs. Així mateix, es ressituarà el quiosc que també queda afectat per aquesta part de l’obra, que es recol·locarà temporalment en el mateix espai. Ambdues activitats tornaran a l’espai reformat un cop finalitzi la reforma. I un cop finalitzada l’última fase, es renovarà el paviment de l’espai rodat de la rotonda del monument a Colom. Es farà en el moment idoni perquè suposi el menor impacte a la circulació de la zona. A més a més, hi haurà prop d’un centenar d’arbres, 21 dels quals seran nous, i els escocells seran més amples i se’n millorarà el subsol. Per generar espais d’estada s’instal·laran més de 100 bancs, i l’enllumenat s’unificarà amb un únic disseny més simple i funcional.