La reforma integral de la Rambla començarà l’últim trimestre d’aquest 2022, tal com ha anunciat aquest dilluns el regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa. Tot i que ja estava previst que les obres comencessin enguany, encara no s’havia especificat quin seria el moment d’iniciar-les, tot i que tot apunta que s’arribarà a les eleccions de maig amb el primer tram -el de la part inferior-, encara inacabat. De fet, la reurbanització està prevista com una obra de llarga durada que no arribaria a la plaça Catalunya fins a almenys el 2028, la qual cosa vol dir que la finalització quedarà hipotecada als futurs governs municipals -tant el que surti el 2023 com el del 2027-.

La Rambla 1
La reurbanització de la Rambla prioritzarà el vianant per sobre de l'automòbil, amb un sol carril de circulació per banda destinat al trànsit local, bicicletes i busos. Les voreres i l'espai central del passeig també es veurà ampliat / Foto: AjBCN

En tot cas, al primer tram, a la rambla de Santa Mònica entre el Portal de la Pau i el carrer del Portal de Santa Madrona, les obres començaran més enllà de l’estiu. Segons Rabassa, l’inici de les obres, significarà “una fita molt important”, segons declaracions recollides per Europa Press en la presentació de la vuitena edició de la setmana gastronòmica Tast a la Rambla. Tot i que ha marcat l’últim trimestre com el moment que s’iniciaran els obres, Rabassa també ha afegit que “si pot ser abans, serà abans”, tot i que no es preveu que pugui ser abans de l’estiu.

En tot cas, el regidor ha reiterat el seu compromís amb el passeig: “Tenim una aposta clara para retornar la Rambla a la ciutadania", ha insistit Rabassa sobre la transformació, que s’iniciarà al tram Colom-Santa Madrona i tindrà un pressupost total de 44,56 milions d’euros. Per la seva banda, i segons ha recollit la mateixa agència, Fermín Villar, president d’Amics de la Rambla, ha considerat que el pressupost “és molt escàs”, per la qual cosa ha considerat que l’inici de les obres serà molt discret, a banda d’expressar els seus dubtes que tot això arrenqui a la tardor preelectoral.

La futura Rambla

En línia amb moltes altres intervencions de l’ajuntament, la futura Rambla prioritzarà el vianant per sobre de l'automòbil. Per això, només tindrà un carril de circulació per banda, que estarà destinat al trànsit local, bicicletes i busos, així com voreres més amples i també es veurà ampliat l'espai central de passeig. A més, es reubicaran els quioscos de premsa i de flors per millorar la seva relació amb el passeig, mentre que les antigues ocelleries se suprimiran perquè, segons va declarar Rabassa en el seu moment, donen una "oferta turística que no aporta valor a la Rambla". En l'actualitat, hi ha un procés judicial obert amb els ocellaires, que volen evitar la seva desaparició.