El govern municipal de Barcelona té previst encarar la recta final d’aquest mandat amb tota una bateria d’obres, moltes de les quals no quedaran enllestides en el moment de les eleccions municipals, previstes per al maig del 2023. Una d’elles és l’esperada reurbanització de la Rambla, un projecte anunciat el març del 2021 i que serà una obra de llarga durada, ja que no es preveu que es culmini completament fins al 2028. En tot cas, a finals de setembre, un cop passades les festes de la Mercè, començaran les obres al primer tram, el més proper al mar, entre el Portal de la Pau, on hi ha el monument a Colom, i el carrer del Portal de Santa Madrona.  

Segons ha anunciat l’Ajuntament aquest dimarts, serà a finals de setembre quan comencin les obres en aquest tram entre Colom i Santa Madrona, amb una inversió de 10 milions d’euros i la previsió que estigui finalitzat al cap d’uns 18 mesos, és a dir, ja ben entrat el 2024. En total, s’actuarà sobre uns 23.000 m² en una reforma que inclou la modificació del traçat de l’avinguda de les Drassanes per millorar la connexió amb el litoral i allargar la Rambla amb un nou espai urbà d’arribada al davant del mar. Així, es crearà una nova plaça amb arbrat que incentivarà els usos socials i renovarà la trobada entre el passeig, les Drassanes i Colom.

La novetat més significativa de la reurbanització serà el paviment, ja que no hi haurà més asfalt, i el nou sòl serà de peces de diferents formats de pedra natural, granit i pòrfir que cobrirà tot l’espai de l’eix, de manera que farà d’element unificador de façana a façana. A més, hi haurà prop d’un centenar d’arbres, 21 dels quals seran nous, i els escocells seran més amples i es millorarà el subsol. Per generar espais d’estada s’instal·laran més de 100 bancs, i l’enllumenat s’unificarà amb un únic disseny més simple i funcional. A més, s’incorporaran pilones de seguretat a petició de la Junta Local de seguretat. Pel que fa a la circulació, també s’aplicarà el model previst per a tota la remodelació. Hi haurà un sol carril per banda que admetrà bicicletes i autobusos, distribució urbana de mercaderies, vehicles de serveis i accés als aparcaments i estaran restringits al trànsit veïnal, tal com ja passa avui dia en sentit ascendent.

 

Les obres es faran per fases, per no ocupar simultàniament els dos costats de la Rambla. I quan s’actuï en els vials de pujada i baixada es farà per meitats, de manera que sempre quedaran garantits els accessos i el pas del trànsit veïnal, serveis, bicicletes i vehicles d’emergència, i també els desplaçaments a peu. També es podrà accedir als guals i aparcaments en tot moment, i no hi haurà cap afectació al transport públic. Un cop finalitzada l’última fase, es renovarà el paviment de l’espai rodat de la rotonda del monument a Colom. Es farà en el moment idoni perquè suposi el menor impacte a la circulació de la zona.

Per oferir la màxima informació a la ciutadania sobre la gran transformació que viurà la Rambla, el govern municipal ha engegat des d’aquest mateix dimarts una campanya comunicativa iniciada amb una primera reunió amb el veïnat i entitats que formen part de la Comunitat Rambla per explicar l’inici de les obres. Durant el juliol es desplegarà un equip d'informadors al carrer per oferir material de suport i d'explicació del projecte i difondre el canal de Telegram de Ciutat Vella on s'anirà informant dels treballs. A més, es col·locarà una torreta informativa a prop de l'estàtua de Colom, es distribuiran avisos d'escala per totes les porteries i es podran consultar tots els canals digitals municipals (mailings, web municipals i xarxes).

Al mes de setembre, amb el començament de les obres més a prop, la comunicació als ciutadans s’intensificarà. Els informadors es tornaran a desplegar, es farà una sessió informativa oberta a la ciutadania, s'enviarà una carta informativa al veïnat de la Rambla i es distribuiran avisos d'escala concrets de les afectacions a totes les porteries i als comerços. També s'editarà un butlletí periòdic de seguiment de les obres que es podrà consultar per mòbil, web i correu electrònic.

Un passeig més cívic i ciutadà

El de Colom-Santa Madrona serà el primer dels cinc àmbits previstos en la transformació de la Rambla. Els altres s’executaran més endavant, un cop acabat el primer, i són: Santa Madrona-Arc del Teatre, Arc del Teatre-Liceu, Liceu-Portaferrissa i Portaferrissa-Canaletes. El pressupost total del projecte és de 44,56 milions d’euros. La nova Rambla reduirà l’espai destinat al vehicle i en donarà més al vianant. La secció rodada serà contínua i regular al llarg de tot el passeig, amb un sol carril de circulació per banda de 3,5 m d’amplada restringit al trànsit veïnal, serveis, mercaderies i aparcaments. Hi haurà trams amb un cordó de servei de 2,80 m que serà reversible en la seva major part, i s’incorporaran elements de seguretat com pilones als extrems i en els guals de vianants de tot el passeig.

La disminució de l’amplada de circulació permetrà repartir l’espai sobrer a les voreres laterals, que tindran una amplada d’un mínim de 3 metres, per facilitar el passeig i el gaudi de les persones, davant de les botigues i establiments de la Rambla. El tram central també creixerà lleugerament per tots dos costats per millorar l’espai dels vianants i les condicions de vida dels arbres, ampliant els seus escocells. La singularitat de la nova Rambla es manifesta especialment en tres espais majors situats estratègicament al llarg de l’eix, en tres de les cruïlles més singulars: l’Espai Moja-Betlem, el Pla de la Boqueria i el Pla del Teatre. Són tres grans espais-plaça que es configuren de manera diferent, amb plataforma única, per donar resposta a la pròpia morfologia de l’espai, als fluxos transversals i longitudinals, a l’especial relació amb els principals equipaments culturals del passeig i a la capacitat d’articulació que l’espai té i ha tingut al llarg del temps.