La remodelació de Via Laietana de Barcelona, inaugurada a finals de juny després de tres anys d’obres, ha donat lloc a una pluja de crítiques concentrades principalment en la manca d’arbrat i zones d’ombra així com la nova configuració del trànsit. En aquest sentit, el Bicicleta Club de Catalunya (BACC) critica que no hi hagi un carril bici segregat en tots dos sentits de la via i que, en canvi, els usuaris de bicicleta que circulen en sentit mar, ho hagin de fer pel mateix lloc on passen cotxes, motos i autobusos. 

Tanmateix, com s’ha pogut demostrar en les darreres setmanes, alguns ciclistes que haurien de baixar per la via juntament amb la resta de mitjans de transport opten per fer-ho pel carril bici unidireccional en sentit muntanya, circulant així contra direcció. El BACC ho atribueix d'una banda a la mala senyalització, que fa continuar els ciclistes pel seu costat esquerre quan s'incorporen a la via, i a una decisió personal per a prioritzar la seva protecció. “Anar contra direcció és reivindicar seguretat”, destaca Adrià Arenas, portaveu del BACC en declaracions a El Nacional.cat. L’associació també posa èmfasi en la rellevància del Bicing dins la xarxa de transport públic de Barcelona com una eina per a reduir el trànsit i les emissions. En un comunicat, denúncia que la inseguretat desincentiva els usuaris d'aquest servei i per aquest motiu acusa l’ajuntament de “greenwashing”, en atribuir una transformació sostenible a un projecte que “no promou un canvi real en la mobilitat”. 

Nova configuració del trànsit de Via Laietana / Foto: Europa Press

Fins al moment, el BACC no té constància de cap sanció interposada a algun ciclista per circular contra direcció, una infracció que pot comportar multes de fins a 500 euros. Tampoc coneix incidents que s’hagin provocat, ja sigui per causa de la doble circulació en el carril unidireccional o de la convivència de bicicletes i motoritzats en la mateixa via. L’associació no preveu, de moment, cap acció de protesta ni interposar un reclam judicial i pretén reconduir la situació establint converses amb l’Ajuntament i els districtes, amb qui afirmen ja estar en contacte.

La rellevància dels dos carrils 

La problemàtica que envolta la configuració de Via Laietana es remunta l'abril de 2020, quan l’Ajuntament, sota el govern d’Ada Colau, esquivant les propostes que havia fet dos mesos abans que contemplaven dos carrils segregats, va optar per eliminar el carril bici en sentit mar del projecte. Una decisió que, tot i causar una gran protesta, més tard, l’actual govern del PSC, va aprovar definitivament. En aquest moment, i ja amb la reforma inaugurada, segons Arenas, la gran quantitat de trànsit que té la via i la seva importància en termes de connectivitat fa que sigui necessària una configuració segura i habilitada pels ciclistes. També denuncia que, l’actual projecte fa desviar molts usuaris per carrers secundaris estrets del Gòtic i del Casc Antic i destaca que crear un únic flux per la via principal era una qüestió plantejada des d’un inici per l'Ajuntament de Barcelona i que sembla que “PSC i comuns han oblidat”. Per tot això, el BACC reclama que es revisi urgentment el projecte per tal de recuperar el plantejament inicial del carril bici segregat en els dos sentits. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!