La nova Via Laietana s'ha inaugurat aquest diumenge amb una festa ciutadana, després de més de 3 anys d'obres i una inversió de 38 milions d'euros. La primera tinent d'alcalde d'Urbanisme, Laia Bonet, ha dit en declaracions als periodistes que, amb la reforma, la ciutat guanya un "eix cívic" a la Via Laietana. Un eix renovat que, en paraules de Bonet, dona "el tret de sortida per treballar perquè sigui, també, un eix econòmic", un projecte en què treballen "des de fa temps" a l'Ajuntament. Sobre la manca d'arbrat a les noves voreres, que arriben a mesurar més de 4 metres, Bonet indica que el túnel del metro, i la presència de galeries de serveis poc profunds, impedeixen plantar-hi arbres.

La Via Laietana inaugurada aquest diumenge compta amb tres carrils de circulació de vehicles, dos en sentit mar i un en sentit muntanya, aquest amb la circulació restringida. Només els veïns dels barris adjacents, vehicles de serveis, taxis amb destí a la zona i vehicles de subministrament en un determinat horari podran circular en sentit ascendent. Aquesta limitació ha generat controvèrsia, sobretot entre els comerciants de la zona.

Pel que fa a la transformació de Laietana, un eix de la mobilitat a la ciutat i, més específicament, entre l'Eixample i Ciutat Vella, la primera tinent d'alcaldia ha valorat que les obres, han donat com a resultat un "eix que convida a passar-hi, no a evitar-lo, amb nous espais d'estada". Bonet ha volgut emfasitzar el guany que suposa per la ciutadania de la ciutat, però sobretot dels barris propers, els nous espais d'estada. El renovat carrer Junqueras, la plaça d'Antoni Maura (entre la Catedral i el mercat de Santa Caterina), la plaça de l'Àngel i la plaça Idrissa Diallo, que tanca la Via al costat mar, són els quatre espais d'estança guanyats per a la connexió entre els barris.

Què en pensen els veïns?

Alguns dels veïns de la zona s'han apropat aquest diumenge a la nova Via Laietana per veure com llueix el carrer renovat. És el cas d'en Francesc, que veu amb bons ulls la transformació perquè s'han eliminat carrils de circulació i s'han ampliat les voreres. Ara bé, considera que de vegades no es pensa prou en els barris del voltant i que la transformació tampoc contribuirà a fomentar el comerç de proximitat. "A la Via Laietana no n'hi ha hagut ni n'hi haurà mai", ha dit.

La Montserrat també creu que la transformació és "molt positiva" perquè "res resisteix al pas del temps" i les ciutats canvien i "s'han de buscar sortides". La mateixa opinió té en Manel, que creu que la reforma de Via Laietana ha canviat la "fisonomia" de la ciutat, amb un espai més amable per passejar-hi.

Què passa amb el transport públic?

A partir del 30 de juny es recuperarà el pas de la línia 47, que connectarà amb l'Eixample de pujada a través de la Via Laietana. També es recupera el pas del bus de barri 120, que recupera el recorregut de pujada fins a Antoni Maura. De baixada, a més del 47 i el 120, seguiran circulant-hi les línies V15 i V17

Pel carril de pujada es permetrà també -a banda de busos i veïns- l'accés als taxis amb origen o destí dins l'àmbit de circulació restringida i usuaris d'establiments determinats situats al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. Els veïns empadronats en aquests barris s'hauran de donar d'alta per poder estar de forma fixa i permanent en la llista de vehicles autoritzats. Sobre la restricció de circulació, Bonet ha afegit que l'Ajuntament estudiarà possibles "ajustos", però que el canvi en la mobilitat en sentit muntanya ha vingut per quedar-se.

Crítiques de diferents entitats i del PP

Però la reforma no convenç a tothom. En un comunicat fet públic divendres, les entitats integrades a la plataforma Taula Mou-te per Barcelona, així com altres col·lectius adherits, tot i considerar positiva la transformació de la Via Laietana, han denunciat que “el projecte s’ha executat sense un veritable consens ciutadà i amb un únic objectiu: restringir dràsticament la circulació del vehicle privat entre un 20% i un 30%”. Els signants del comunicat defensen la necessitat d’un model de mobilitat que no només prioritzi el vianant, sinó que “també contempli el manteniment de la connectivitat amb vehicle privat”.

En un comunicat, el president del grup municipal del PP a l’Ajuntament de Barcelona, Daniel Sirera, ha denunciat que la reforma de la Via Laietana ha deixat “aïllats” els veïns del Gòtic i el Born. També ha criticat que "el govern municipal imposa un model de ciutat sense comptar amb la gent que hi viu i hi treballa". Sobre la polèmica respecte de la limitació de mobilitat al carril muntanya, des del PPC exigeixen "obrir el carril de pujada a tothom". Finalment, el PP ha criticat que no es permeti el pas de les línies d’autobús V15 i V17, la manca d’ombres, arbres i refugis per a la calor i que sigui “incòmoda per caminar”. 

Amb les obres a la Via Laietana ja acabades, el consistori espera acabar la reforma de la Rambla dins del termini fixat, és a dir, a principis de l'any 2027. Amb els dos eixos principals de Ciutat Vella "transformats", Bonet indica que el camí serà seguir amb aquestes "transformacions urbanístiques que milloren la ciutat".