La propera setmana començaran les obres de perllongament del tramvia a fi i efecte d’arribar a mitjà termini a connectar per la Diagonal les dues xarxes tramviàries existents en l’actualitat a Barcelona, el TramBaix i el TramBesòs. Quan falten pocs dies perquè s’iniciï la primera fase de la connexió al tram de la Diagonal entre Glòries i Verdaguer, l’Ajuntament de Barcelona ha volgut publicitar la imminent transformació amb una gran lona publicitària ubicada a l’avinguda Diagonal amb el carrer de Pau Claris, un lloc no afectat per la primera fase de les obres però que serveix de reclam molt visible perquè la ciutadania tingui coneixement de l’inici de la unió de les dues xarxes.

Però com passa amb totes les grans infraestructures de ciutat, més enllà dels anuncis triomfalistes i els renders acolorits, que sovint són molt més bonics que la crua realitat, en aquest cas aquesta obra, que històricament ha tingut força detractors, genera molts dubtes, sobretot pel que fa a la convivència del tramvia amb la resta de vehicles que utilitzen la Diagonal. Tant és així que el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) ja ha detectat un possible punt negre, una zona actualment molt feta servir pel trànsit i que es veurà seriosament afectada per l’arribada del tramvia, ja que hi afegirà un plus de conflictivitat.

“El punt més conflictiu”

Es tracta de la plaça de Pablo Neruda, és a dir la intersecció dels carrers Aragó i Marina amb l’avinguda Diagonal, un punt que, segons ha avançat el director de mobilitat del RACC, Cristian Bardají, a elNacional.cat, “pot ser el punt més conflictiu de tot el traçat”. “Ens preocupa com s’acabarà resolent la cruïlla de Marina amb Aragó”, ha afirmat Bardají, perquè aquests dos carrers concentren l’entrada de vehicles de Barcelona, tant els provinents de la Meridiana -per Aragó- com els de la Gran Via -per Marina- que es poden incorporar a Aragó cap al centre de Barcelona “en la mateixa fase semafòrica”.

plaza pablo neruda google street view

La plaça de Pablo Neruda acull el trànsit provinent de la Meridiana i la Gran Via / Google Street View

Val a dir que la imminent obertura del túnel de les Glòries en direcció Llobregat no suposarà en absolut cap canvi en aquesta configuració actual, perquè els vehicles que circulin per dins del túnel seguiran sent desviats per Marina un cop surtin a la superfície. Per tant, a la plaça Pablo Neruda, un àmbit que comprén també altres carrers prou congestionats, com Consell de Cent en direcció sortida de Barcelona, s’hi concentra bona part de tot el trànsit que entra a la ciutat pels accessos de la Meridiana i la Gran Via de les Corts Catalanes. I ara s’hi afegirà el tramvia.

Segons el RACC, a banda de les restriccions que ocasionin les obres, un cop enllestit el tramvia s’acabarà l’accés en una mateixa fase semafòrica, ja que “com també hi haurà el tramvia, la connexió s’haurà de fer amb un semàfor que doni pas primer als d’un carrer i després als de l’altre”, cosa que, lògicament, alentirà la mobilitat en un espai sempre molt congestionat. Aquesta nova configuració, obligada pel pas del tramvia, “limitarà molt la capacitat de gir”, ha afegit Bardají, que ha recordat que des del RACC no es considera com a “prioritària” la connexió tramviària. De fet, la mateixa entitat ha llançat una campanya publicitària advertint dels problemes de congestió que s’ocasionaran els propers anys a Barcelona davant l’allau d’obres previstes.

L’ajuntament no preveu grans afectacions al trànsit

Per la seva banda, l’Ajuntament de Barcelona ha previst que la plaça Pablo Neruda sigui un dels cinc àmbits específic de les obres. En concret, en aquest tram la previsió és que les obres s’iniciïn amb els treballs d’habilitació d’un carril addicional de circulació al carrer Aragó, entre el carrer de la Marina i el carrer Sardenya. Una vegada posat en servei aquest carril, el trànsit provinent del carrer de la Marina estarà obligat a continuar recte en sentit ascendent o desviar-se cap al carrer Aragó, i el pas de vehicles cap a l’avinguda Diagonal en aquest àmbit quedarà tallat per executar les obres. Els vianants i els ciclistes tindran itineraris habilitats per accedir a l’avinguda Diagonal i en tot moment es mantindrà l’accés per a veïns i pàrquings de la zona.

A més, malgrat les prevencions que mostra el RACC, l’ajuntament considera que les obres de la primera fase perllongament de la xarxa tramviària entre Glòries i Verdaguer no produiran grans afectacions al trànsit, ja que fa mesos que la mateixa Diagonal té trams tallats al trànsit a causa de les obres del col·lector, una obra que ha d’estar enllestida perquè es pugui concloure la connexió tramviària.