Llogar un pis a Barcelona cada cop és més car i conseqüentment suposa un esforç més important per les famílies. Així ho recull l’informe sobre el preu del lloguer realitzat per l’Ajuntament de Barcelona, que constata un increment preocupant tant de les mensualitats com del preu del m2. Tot i que es tracta d’una tendència global al conjunt de la ciutat, l’estudi revela forts contrastos entre els diferents barris barcelonins.

Cost mitjà lloguer/mes per districtes

Preu m2 lloguer/mes segons districte

Evolució del preu del m2 (2014-2015) per districtes

 

Grans desigualtats

Existeixen grans escletxes en el preu mitjà del lloguer segons els districtes. Mentre el cost mensual a Sarrià-Sant Gervasi és de 1045,1€, la mitjana de Nou Barris és la meitat, concretament 512,9€/mes el tercer trimestre del 2015. Així i tot, les importants diferències de preus entre diferents zones de la ciutat no són el principal problema. Una dada veritablement preocupant és que els veïns dels barris amb rendes i lloguers més baixos han de fer un esforç econòmic molt superior que no pas els de barris amb rendes més altes.

Pujada del 6% en un any

Els lloguers van caure de manera generalitzada coincidint amb la crisi econòmica. El 2014 aquesta tendència baixista es va trencar amb un lleuger repunt dels preus, que s’ha confirmat el 2015: en un any, el lloguer mitjà a Barcelona ha pujat un 6,6% fins a situar-se en els 727€ al mes. D’altra banda, cost del m2 arriba als 10,9€ mensuals, ni més ni menys que un 7,4% més que el 2014, segons la secretaria d’Habitatge i Millora Urbana de la Generalitat. Altres fonts, com els portals immobiliaris Fotocasa o Idealista, apunten a un augment molt més important, del 19,5% i 23% respectivament.

El lloguer social, a la cua de la UE

La proporció d’habitatges de lloguer a Barcelona (31,6%) és molt inferior al de les principals ciutats europees, com Berlín (85,9%) i Amsterdam (72%). Tot i això, la capital catalana segueix sent la ciutat de l’Estat espanyol amb més presència d’habitatges en aquest règim de tinença. Pel que fa al lloguer social, el parc d’habitatges assequible a Barcelona només representa el 2% del total, molt per sota del 48% d'Amsterdam i del 30,2% de Berlín.