Les estacions de Rodalies de Fabra i Puig -anteriorment, Sant Andreu Arenal- i El Clot -anteriorment, Clot-Aragó-, de Barcelona, seran remodelades a mitjà termini segons ha anunciat aquest dimarts el gestor d’infraestructures Adif, amb l’objectiu de modernitzar-les, incrementar les condicions de confort i millorar l’accessibilitat i la seguretat, unes actuacions que, a més, afavoriran la intermodalitat en l’àrea metropolitana de la capital catalana en el marc del Pla Transformem Rodalies. Les actuacions s’enfocaran a la millora de les condicions de seguretat i evacuació, en especial pel que fa a detecció i extinció d’incendis, així com les condiciones d’accessibilitat com ascensors, senyalització pododàctil i recreixement d’andanes.

Adif també assenyala que es portarà a terme una diagnosi de les solucions constructives pendents en l’estructura i s’estudiarà la remodelació d’espais i instal·lacions de les estacions, determinant actuacions respecte als accessos, vestíbuls, zones de servei i accés a andanes. En el caso de l’estació de Fabra i Puig, a més, el projecte contemplarà una remodelació de l’aparcament exterior de bicicletes per a la seva integració en l’entorn. El contracte licitat per a la redacció dels projectes de remodelació de totes dues estacions compta amb un pressupost de més de dos milions d’euros i un termini de redacció de 31 meses (etapa 1) i 12 meses (etapa 2) de suport en fase d’obres. Aquestes actuacions contribueixen a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 9 (foment del desenvolupament d’infraestructures fiables, sostenibles i de qualitat) i 11 (proporcionar accés a sistemes de transports segurs, sostenibles i accessibles).

Estacions amb canvi de nom

Es dona la circumstància que les dues estacions que seran modernitzades estan afectades pels canvis de nom que l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), va aprovar el maig del 2022 a partir de diverses recomanacions de la comissió de Nomenclatura, que reuneix Administracions i operadors del transport per coordinar la nomenclatura de la xarxa de transport públic amb l’assessorament de l’Institut d’Estudis Catalans. En concret, l’estació de Fabra i Puig és la que fins ara es coneixia com a Sant Andreu Arenal, un nom que creava confusió amb la de Sant Andreu Comtal i que des de la inauguració de la nova estació s’anomena simplement com a Sant Andreu. El nom de Fabra i Puig, a més, harmonitza el nom de l’estació de tren amb la de Metro amb la que fa enllaç i que correspon a l’L1. Pel que fa a l’estació d’El Clot, hi ha un doble canvi, per una banda la de l’estació de Rodalies, que abans s’anomenava Clot-Aragó, i la de metro de les línies L1 i L2, que s’anomenava Clot. Ara totes es passen a anomenar-se El Clot.