Viatjar en transport públic podrà ser una mica més fàcil un cop s’implementin una sèrie de canvis en les denominacions d’una vintena d’estacions de les xarxes de Metro, Rodalies, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i Tram, evitant duplicitats i confusions, com les dues estacions de tren de Sant Andreu -Arenal i Comtal-, de les quals només una conservarà el nom. Segons ha anunciat aquest dilluns l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), s'han aprovat un seguit de noves denominacions a partir de diverses recomanacions de la comissió de Nomenclatura, que reuneix Administracions i operadors del transport per coordinar la nomenclatura de la xarxa de transport públic amb l’assessorament de l’Institut d’Estudis Catalans.

 

Els canvis segueixen dos eixos de treball, en primer lloc, donar sentit a tota la xarxa de transport públic ferroviari com un sistema integrat, de manera que les estacions d’enllaç tinguin el mateix nom encara que siguin d’operadors diferents i que no hi hagi dues estacions no enllaçades que tinguin el mateix nom, amb el propòsit d’evitar confusions entre els usuaris. El segon eix és el d’adequar millor la denominació de determinades estacions a la realitat del lloc on es troben, especialment si hi ha reivindicacions veïnals o municipals en aquest sentit. Aquests són els canvia aprovats, que es posaran en marxa de forma gradual:

Unificació de noms d’estacions intermodals:

-Les estacions Fabra i Puig de metro i Sant Andreu Arenal de Rodalies s’unifiquen en Fabra i Puig. Per tant, es modifica la denominació de l’estació de Rodalies.

-Les estacions Sant Andreu de metro i Sant Andreu Comtal de Rodalies s’unifiquen en Sant Andreu. Per tant, es modifica la denominació de l’estació de Rodalies.

-Les estacions Clot de metro i Clot-Aragó de Rodalies s’unifiquen en El Clot. Per tant, es modifiquen totes dues denominacions.

-Les estacions Terrassa Estació del Nord de FGC i Terrassa de Rodalies s’unifiquen en Terrassa Estació del Nord. Per tant, es modifica la denominació de l’estació de Rodalies.

-Les estacions Martorell Central de FGC i Martorell de Rodalies s’unifiquen en Martorell Central. Per tant, es modifica la denominació de l’estació de Rodalies.

-Les estacions Torre Baró | Vallbona de metro i Torre Baró de Rodalies s’unifiquen en Torre Baró | Vallbona. Per tant, es modifica la denominació de l’estació de Rodalies.

Diferenciació d’estacions no enllaçades:

-Les estacions Bellvitge de metro i de Rodalies passen a denominar-se, respectivament, Bellvitge Rambla Marina i Bellvitge | Gornal.

-Les estacions Rubí de FGC i de Rodalies passen a denominar-se, respectivament, Rubí Centre i Rubí Can Vallhonrat.

-Les estacions Sant Cugat de FGC i de Rodalies passen a denominar-se, respectivament, Sant Cugat Centre i Sant Cugat Coll Favà.

-L’estació Santa Perpètua de Mogoda de Rodalies passa a denominar-se Santa Perpètua de Mogoda La Florida. La nova estació de Rodalies que s’obrirà a Santa Perpètua es denominarà Santa Perpètua de Mogoda Riera de Caldes.

Adequació a la realitat del lloc:

-L’estació de metro Drassanes passa a denominar-se La Rambla | Drassanes.

-L’estació de metro Vall d’Hebron passa a denominar-se Vall d’Hebron | Sant Genís.

-L’estació de metro Llucmajor passa a denominar-se Llucmajor | República.

-L’estació de metro Congrés passa a denominar-se Congrés | Indians.

-La parada de Tram Wellington passa a denominar-se Wellington | UPF.

La substitució dels noms en la senyalització i el material informatiu serà progressiva, aprofitant al màxim les sinergies que pugui haver-hi amb altres actuacions per tal de minimitzar els costos.