El plenari municipal de l’Ajuntament de Barcelona del mes de maig, celebrat aquest divendres, ha aprovat una declaració institucional que rebutja la sentència del Tribunal Suprem respecte de les pintures murals del segle XIII provinents del monestir de Sixena, a l’Aragó, actualment dipositades al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i que obliga a desmuntar la instal·lació actual perquè les obres -que van ser salvades en el marc de la Guerra Civil- siguin retornades a l’Aragó. La declaració institucional va ser presentada pel grup municipal de Junts per Barcelona, i l’han signat també els grups del PSC, BComú i ERC. PP i Vox no han signat aquesta declaració institucional.
El text proposa tres punts, el primer dels quals manifesta per part de l’Ajuntament de Barcelona “el seu suport absolut al Museu Nacional d'Art de Catalunya davant la sentència del Tribunal Suprem sobre les pintures murals de Sixena, reconeixent la professionalitat i el rigor amb què aquesta institució ha custodiat i preservat aquest patrimoni durant dècades”. Un segon punt “expressa la seva preocupació pel precedent que aquesta decisió judicial estableix respecte a la gestió i conservació del patrimoni, així com per les implicacions que pot tenir per a altres institucions culturals de la ciutat”. Finalment, el tercer punt reclama “prioritzar els criteris tècnics i científics de conservació per sobre de qualsevol altra consideració en l'execució de la sentència”.
Aquest posicionament de l’Ajuntament de Barcelona arriba en un moment en que la sentència del Suprem sobre l’art mural de Sixena ha posat sobre la taula el risc que les pintures es malmetin de manera irremeiable si arriben a ser extretes del seu entorn actual, on gaudeixen de les millors condicions possibles de conservació per a uns frescos que van patir un incendi l’any 1936. En aquest context, Carme Ramells, cap d'àrea de restauració i conservació preventiva del MNAC, ha assenyalat recentment que hi ha un “risc elevadíssim” de malmetre les pintures a causa de la "fragilitat" i l’alta sensibilitat als canvis.
Així mateix, també creix la sensació que hi ha un tractament desigual pel que fa a les obres d’art, ja que en altres casos en que s’ha reclamat el retorn als seus llocs d’origen, com és el cas de la Dama d’Elx i els Bous de Costitx, obres situades al Museo Arqueológico Nacional, a Madrid, s’ha fet cas als informes tècnics que desaconsellen el trasllat, mentre que en aquest cas preval una sentència judicial que no té en compte cap informe tècnic, sinó únicament el litigi referent a la propietat de les pintures murals.