Vuit jornades de vaga de metro consecutives han afectat greument les arques de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). L'empresa de transport públic de la zona ha perdut fins al mes de juny 1,4 milions de validacions, la qual cosa es tradueix en més de mig milió d'euros.

La xifra total de pèrdues per la vaga se situa fins al moment en els 546.000 euros. La dada ha estat facilitada per l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, en el seu primer ple municipal després de tenir el seu segon fill. L'alcaldessa ha interromput la seva baixa per maternitat per acudir a la sessió, on ha retut comptes sobre la situació del metro.

La preocupació dels grups polítics de l'oposició s'ha fet palesa durant el ple. L'exalcalde de Barcelona i president del Grup Demòcrata, Xavier Trias, ha titllat la situació laboral al Metro de gravíssima. Ha exigit a Colau que "es posi les piles" per arribar a un acord amb els sindicats i aturar així les vagues. "Arribarem al Mobile i tots a córrer, quan el problema no és el Mobile sinó que afecta les persones", li ha recriminat Trias.

L'alcaldessa li ha respost contundentment, assenyalant que el govern municipal està treballant a solucionar la situació amb els representants dels treballadors. És més, Colau ha assegurat que TMB "no ha parat de fer propostes en positiu", amb increments salarials, però ha denunciat que aquestes propostes no han pogut ni tan sols ser votades pels treballadors.

Per la seva banda, la CUP s'ha afegit a les crítiques, però en el seu cas en una altra direcció: s'ha apuntat a la massificació del transport públic a causa -segons la CUP- a l'augment exponencial del turisme.

Els costos

La vaga seguirà dilluns vinent, per la qual cosa continuarà augmentant el cost de la inactivitat del metro. TMB ha calculat les esmentades pèrdues a partir de la quantia que es deixa d'ingressar del metro, però també de l'augment de la seguretat i l'augment d'usuaris en serveis alternatius de la companyia pública, com el bus.

Cal tenir en compte que els treballadors convoquen les vagues en dilluns i en hores punta, per la qual cosa tot i haver serveis mínims hi ha grans aglomeracions. Per això, hi ha molts usuaris que opten per altres formes de transport. TMB és conscient d'aquesta situació i insisteix a buscar mitjans alternatius encara que això impliqui un cop important al negoci.