El Grup Demòcrata ha avisat que revertirà en la mesura del possible la connexió del tramvia per la Diagonal si torna al govern de Barcelona el 2019 i aquest projecte tira endavant. Així ho ha expressat el regidor Jordi Martí durant la primera sessió de la comissió d'estudi sobre les diferents solucions tècniques per connectar el transport públic a la Diagonal, que ha arrencat amb posicions contrastades dels diferents grups municipals.

Aquesta primera reunió ha servit per presentar l'estudi informatiu encarregat per l'ATM, que analitza quatre opcions i recomana la connexió en tramvia en superfície pel centre de l'avinguda. La tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Ecologia i Mobilitat, Janet Sanz, ha aprofitat per demanar als grups una posició "constructiva" i que no enfoquin aquesta comissió amb voluntat "d'aturar res", sinó de tirar endavant un projecte "de sentit comú".

Després de la presentació de l'estudi informatiu per part dels seus autors, els grups han posat de manifest aquest dilluns que no hi ha acord de moment per tirar endavant la connexió del tramvia per la Diagonal, opció defensa pel govern municipal i també pel mateix informe encarregat per l'ATM.

Comissió tramvia diagonal

Jordi Martí, del Grup Demòcrata, ha recordat que l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va assegurar que aquest projecte no avançaria sense un ampli consens polític i social. Després d'assegurar que encara confia que Colau compleixi aquest compromís, ha demanat que no es descarti una nova consulta ciutadana sobre aquesta qüestió. En tot cas, ja ha avançat que si la connexió tira endavant i el Grup Demòcrata torna a governar el 2019, "farà tot el possible per revertir-ho". "Tot allò que sigui reversible ho revertirem", ha dit.

Martí ha lamentat que tot s'estigui encaminant a avalar de forma tècnica una decisió política que ja està presa, i ha remarcat que el seu grup va encarregar un estudi a la UB que posa en qüestió els informes tècnics que s'han anat presentant. 

El regidor de Cs Koldo Blanco ha coincidit que l'estudi informatiu encarregat per l'ATM "parteix d'una decisió ja presa", i ha remarcat que si bé és cert que connectar el tramvia per la Diagonal milloraria el transport públic, cal avaluar també l'impacte que tindria pel vehicle privat la reducció de dos carrils. "Cal trobar l'equilibri", ha avisat.

ERC avisa que no faran "actes de fe"

Per part d'ERC, el regidor Jordi Coronas ha assegurat que el seu grup té com a objectiu la reducció el vehicle privat, i assisteix a aquesta comissió "sense apriorismes". En aquest sentit, ha apuntat que els republicans no posaran en qüestió els estudis elaborats per tècnics, però alhora ha demanat al govern que no els demanin "actes de fer". "No els farem, sinó que prendrem decisions molt ben valorades", ha avisat.

El popular Javier Mulleras s'ha queixat que els informes presentats "només serveixen de suport a les teories sobre el tramvia que públicament ha defensat el govern municipal", i ha demanat un consens ampli sobre aquesta qüestió, no només una majoria simple. 

Des del govern, Janet Sanz ha assegurat que afronten aquesta comissió amb "voluntat d'entesa", però alhora ha reclamat als grups "rigor i professionalitat". "Vull pensar que cap grup està entomant aquest debat des d'apriorismes ideològics, sinó amb tota l'obertura, i que a més ho fa des de la voluntat de construir, no d'aturar res", ha indicat Sanz, que ha considerat que connectar els dos ramals del tramvia és un projecte "de sentit comú", que compta, a més, amb un gran "consens institucional" a nivell d'Àrea Metropolitana però també de Generalitat.

La tinenta d'alcaldia ha negat que sigui una decisió presa, sinó que ha defensat que el govern el que fa és "intentar complir el seu programa electoral", i a partir d'aquí busca els suports polítics per fer-ho. 

Des del PSC, el regidor Daniel Mòdol ha apuntat que si bé en el mandat anterior "els polítics van manar sobre els tècnics" en projectes com la reforma de la Diagonal o Glòries, en el cas del tramvia "es faci ara o no aquí segur que prevaldrà el criteri tècnic".

Els problemes de trànsit s'"evaporaran"

Més enllà dels detalls tècnics que han explicat els ponents, Francesc Calvet, de l'ATM, ha defensat que els problemes de trànsit que podrien produir-se per l'eliminació de dos carrils a la Diagonal s'acabarien "evaporant", i ha remarcat que el carrer Balmes ara mateix té tallats dos carrils per construir el vestíbul de Ferrocarrils de Provença "i no s'ha notat res". 

La sessió ha començat amb un debat que s'ha allargat una hora sobre quantes sessions havia de tenir la comissió. Finalment s'ha aprovat que en tingui com a mínim set, les sis previstes inicialment i una més sobre l'afectació metropolitana del projecte. El Grup Demòcrata, impulsor de la comissió, havia demanat celebrar 10 trobades.

La CUP ha participat en aquest primer debat però després l'ha abandonada i no s'ha posicionat sobre l'estudi informatiu. En tot cas, els anticapitalistes condicionen el seu suport a una gestió pública del tramvia.