Dedicar un gran espai a preservar, mostrar i restaurar vehicles de transport històric de Barcelona. Aquesta és la premissa principal de la demanda de la recentment constituïda Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona, que aglutina els defensors d’un projecte de recorregut històric però mai executat i que els darrers anys ha pres embranzida davant l’oportunitat que oferirà la remodelació de tot l’espai firal de Montjuïc, un cop finalitzi la concessió actual a Fira de Barcelona, que expira el 1925 i que permetria, segons els mateixos promotors, ubicar-lo al Palau número 1 de la Fira -el primer a l'esquerra de l’avinguda Maria Cristina des de la plaça d’Espanya- que precisament es coneix com a Palau de Comunicació i Transport perquè va cobrir aquesta funció en la Fira Internacional del 1929.

coordinadora museu transport foto jordi palmer
Un moment de la presentació de la Coordinadora / Foto: Jordi Palmer

Tot i que fins ara l’Ajuntament de Barcelona no ha estat receptiu a la petició de reconversió d’aquest palau firal en museu i que els mateixos defensors han anat fent actes en els darrers mesos, aquest dimecres ha tingut lloc la presentació oficial de la nova coordinadora que manté com a objectiu principal la demanda d’ubicar el futur museu a l’espai firal i pressionar el nou govern municipal per aconseguir la demanda. Segons ha pogut saber ElNacional.cat, fins i tot ja s’ha fixat a l’agenda una primera trobada amb la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet, per a mitjans del mes de març.

L’historiador del transport públic de Barcelona Joan Termes i Roig, president de la coordinadora, ha defensat un projecte “de museu, no de mausoleu”, en el sentit que el futur museu sigui un “espai dinàmic”, on es pugui fer “el millor museu d’Europa”, ja que per treballar en el projecte s’han pogut agafar idees de grans museus com els de Londres o Glasgow, entre d’altres. Així mateix, ha fet esment del paper “formatiu” que podria tenir el Museu per a alumnes de formació professional que podrien “aprendre oficis i alhora restaurar els vehicles històrics”. Termes ha defensat també l’oportunitat d’aprofitar un espai “a la plaça Espanya i amb la centralitat que té”.

En tot cas, el futur museu de moment no passa d’això, de ser un projecte que, per satisfer les demandes de la Comissió Promotora, hauria d’aglutinar exemples de transport de superfície, com tramvies, troleibusos i autobusos; soterrat com vehicles històrics del metro, i també marítims. A aquesta col·lecció es podrien sumar altres elements, com vehicles històrics del cos de Bombers de Barcelona, alguns dels quals es poden veure a l’Espai Bombers del carrer Lleida, espai on s’ha fet la presentació de la Coordinadora, així com elements de la col·lecció privada de carruatges d’FCC, que inclou vehicles històrics del servei de neteja de Barcelona. “Posarem Barcelona en el mapa dels museus del transport d’Europa”, ha conclòs Termes com a declaració d’intencions final.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!