Dimarts passat, la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar una proposta, presentada pel grup municipal de Ciutadans, segons la qual s’instava el govern municipal a “impulsar la construcció del Museu del Transport de Barcelona al Palau de Comunicacions i Transports, dins del recinte de la Fira de Barcelona”. Tot i que la proposta va tirar endavant gràcies a les abstencions de Barcelona en Comú i el PSC, el fet és que el mateix govern municipal ja va avançar que una cosa era impulsar el museu i una altra assegurar que s’establís al recinte firal de Montjuïc.

De fet, l’aprovació de la proposta no va ser gaire més que un brindis al sol on no es rebutjava frontalment el museu, però sense cap garantia que s’acabi convertint en una realitat, almenys a curt termini. Encara més, la regidora Lucía Martín va defensar el posicionament del govern municipal assenyalant que “la proposta d’ubicar-lo a Montjuïc té difícil recorregut, ja que els espais que s’alliberen estan assignats per a l’ampliació del MNAC i el nou CAP”, tot i que ni l’ampliació del MNAC ni el nou CAP estan previstos a l’espai on es podria fer el Museu del Transport.

“Falsedats i errors”

Per això, el col·lectiu Promuseu Transport, que impulsa la constitució d’aquest nou equipament cultural, ha emès un comunicat, que ja ha fet arribar a diversos partits polítics, on retreu al govern municipal i en concret a la regidora Martín “algunes falsedats i errors”. Els promotors del museu recorden que segons els plans del mateix ajuntament, l’ampliació prevista del MNAC se situarà “al palau de Victòria Eugènia i no al de Comunicacions i Transports”, a més que aquest espai “queda per a ús firal, no per equipaments”, i recorden que en l’actualitat la Fira de Barcelona utilitza el palau de Comunicacions i Transports “una mitjana de quaranta dies l’any”.

“En aquest palau no s’ha projectat cap equipament, ni CAP, ni pisos protegits, ni pista de petanca, ni res semblant”, apunten els impulsors del museu, que a més consideren “fals” l’argument defensat per la tinenta d’alcaldia Janet Sanz en la presentació dels nous usos de la fira de Montjuïc, en què va assegurar que “no hi ha espai” pel museu precisament perquè es prioritzaven els equipaments del barri, ja que precisament al museu de Comunicacions i Transports no hi ha previst cap tipus d’equipament. “Queda per saber quines són les veritables raons per les quals la regidora d’Urbanisme justifica d’aquesta manera no fer servir el Palau de Comunicacions per al Museu de Transport quan és obvi que els equipaments de barri no s’instal·laran en aquest palau històric”, rebla el col·lectiu.