La celebració de Sant Jordi el passat diumenge va suposar un gran èxit, amb una assistència a la superilla literària del passeig de Gràcia només comparable a grans ocasions com ara manifestacions històriques. De fet, l’endemà els cinc principals candidats a les eleccions municipals així ho van constatar en el debat que els va reunir dilluns al matí al Mercat del Born fins al punt que Xavier Trias, candidat de Junts, va felicitar Ada Colau. L’èxit, però, va tenir dues contrapartides, d’una banda, el col·lapse circulatori als carrers adjacents, en especial Pau Claris, que va convertir-se en un coll d’ampolla d’on era difícil sortir-ne, i de l’altre, la saturació al servei de Metro.

En aquest segon cas, al llarg del dia es va viure un augment d'usuaris que, en combinació amb un servei de festiu que, tot i haver estat reforçat, va provocar situacions de col·lapse i saturació, amb cues de més de vint minuts en algunes estacions del centre de la ciutat, vagons a vessar de gent als quals no es podia accedir i una freqüència de trens massa baixa per la quantitat d'usuaris que volien participar del Sant Jordi. Tot plegat, morir d’èxit, i així ho han demostrat les dades que aquest dimecres ha facilitat TMB: el dia de Sant Jordi es va batre el rècord de validacions en dia festiu.

En concret, per Sant Jordi es van registrar 1.206.300 validacions, un fet que suposa assolir un nou rècord de viatgers en dia festiu i que segons TMB s’ha d’atribuir a la captació de bona part de la mobilitat generada pel dia de Sant Jordi a Barcelona, sumada al partit de Lliga entre el FC Barcelona i l’Atlètic de Madrid. Cal tenir en compte que, a més, la majoria de desplaçaments es van produir cap al centre de la ciutat, on es concentrava l’oferta cultural i lúdica de la diada i es van concentrar durant les hores centrals del dia.

Rècord també en feiner

A més, el divendres anterior, 21 d’abril, la xarxa de metro de TMB també va registrar el seu rècord màxim de viatges en feiner, amb 1.523.900 milions de validacions en les seves vuit línies, superant així l’anterior màxim històric, que s’havia registrat el 14 d’octubre de 2019 amb 1.504.848 validacions. Aquesta fita suposa la confirmació d’una tendència a l’alça, ja que l’increment de passatge a la xarxa de metro durant aquest any 2023 està sent especialment important, superant amb escreix les dades prèvies a la pandèmia. Destaquen les xifres del passat mes de març, el millor de la història amb 40,3 milions de validacions, 3 milions més que el març del 2019.

Segons recalca TMB, les xarxes de metro i bus registren una tendència a l’alça, que ja es va iniciar el 2022 i que segueix creixent, a conseqüència de la qual els dos serveis van sumar el màxim de validacions en un mes de març, superant els 58,6 milions de validacions. Aquesta xifra representa un 21% més de validacions que el mes de març de l’any passat i, comparant amb les xifres de validacions prèvies a la pandèmia, el març del 2023 es van fer 2 milions més de validacions que al mateix mes del 2019.