La presència de turistes a la ciutat de Barcelona és un fenomen que no passa desapercebut entre la població. Tant és així que un 76,7% dels barcelonins creu que la ciutat ha arribat o està arribant al límit de la seva capacitat de rebre turistes, segons una enquesta presentada aquest dijous per l'Ajuntament de Barcelona amb dades del 2025, mentre que un 21,5% que defensa que la ciutat ha de continuar atraient més turisme. L’enquesta també reflecteix altres dades com que els barcelonins amb una percepció negativa del turisme pugen al 33,1% i el 56% aprova incrementar la taxa turística. Aquesta enquesta es va fer entre maig i juny de l'any passat a 1.732 persones de més de 18 anys, residents a Barcelona des de fa com a mínim sis mesos.
Aquesta enquesta de percepció del turisme a Barcelona, que es fa anualment, serveix per mesurar l’opinió de la població sobre diferents aspectes que tenen a veure amb la gestió del turisme a la capital catalana i són un bon termòmetre per validar les polítiques públiques impulsades des del consistori. En aquest sentit, els principals aspectes percebuts com a perjudicials del turisme són la massificació (23%) i la pujada del preu de l'habitatge (un 20,2%). De forma general, el 45% identifica aspectes negatius relacionats amb la presència del turisme, el 32% amb la pujada de preus, i el 21,4% amb el canvi de model de ciutat.
Així mateix, entre els que tenen una visió positiva del turisme, el 75,4% assegura que ho és per l'activitat econòmica i perquè aporta riquesa, un 5,2% hi veu efectes positius en la creació de llocs de feina i un 4,7% per la cultura. En l'àmbit econòmic, un 58,4% consideren que el turisme és el sector econòmic que aporta més riquesa a la ciutat, tot i que fins a un 91,6% creu que la presència de turisme a Barcelona fa pujar els preus. Pel que fa a la tipologia de turista cal atraure, el 87,9% creu que cal potenciar l'arribada de turistes per motius educatius o de formació, el 77,9% pensa que cal potenciar els que arriben per motius professionals; i el 68,4% pensa el mateix pel que fa als visitants per esdeveniments esportius i culturals. En canvi, només un 23% aposta per atraure més creueristes i un 30,23% turistes que vinguin per motius vocacionals.
L'enquesta reflecteix també l'opinió majoritària que cal impulsar mesures per a la gestió del turisme. Així, el 87,9% demana millorar el transport públic, el 73,1% està a favor de suprimir els habitatges d'ús turístic (HUT), el 67% vol limitar la quantitat de turistes, el 66% veu bé fer pagar més als autocars de turistes per estacionar a la ciutat i el 56,4% està a favor de limitar la construcció de nous hotels. Així mateix, hi ha un 57,6% dels enquestats que reconeix que ha deixat de visitar alguna zona o espai de la ciutat per la presència de turisme. En ser preguntats per quins espais, la majoria respon la Rambla (27,1%), plaça Catalunya i passeig de Gràcia (26,8%) i el front marítim (26,3%).
De fet, hi ha un 35,3% dels barcelonins que creu que viu en un barri turístic i a un 28,6% li agradaria que hi hagués menys turistes a la seva zona. Un 29,3% creu també que hi ha massa allotjaments turístics al seu barri i un 24,1% creu que hi ha habitatges d'ús turístic al seu edifici. En aquest sentit, un 64,6% creu que aquests habitatges generen moltes o bastants molèsties. Sobre la taxa turística, hi ha un 6,7% que està poc o gens d'acord a apujar-la i un 33,4% que no ho sap o prefereix no respondre la pregunta. Sobre el coneixement d'aquest impost, l'estudi recull que s'ha assolit el percentatge més alt de persones que la coneixen (75,7%), un increment de gairebé vuit punts percentuals en només dos anys. Tot i això, només un 48,3% saben que s'utilitza per finançar projectes culturals o socials de la ciutat.