L'Ajuntament de Barcelona ha actuat amb mà dura contra els bicitaxis il·legals, fins al punt que n'han requisat gairebé 100 durant l'estiu. Exactament, 95. És la dada que han oferit aquest dimecres el primer tinent d'alcaldia, Jaume Collboni; la regidora de Mobilitat, Laia Bonet; i el tinent d'alcaldia de Seguretat i Prevenció, Albert Batlle; que han fet balanç de les mesures aplicades i de decomisos de vehicles. Des del dipòsit municipal on es troben els bicitaxis que han estat confiscats i que tenen pendents processos sancionadors, han assenyalat que hi han entrat més de 1.000 bicitaxis des del 2019.

D'altra banda, han assegurat que s'han realitzat 230 denúncies a aquests vehicles durant l'estiu. Això vol dir que les denúncies han caigut un 90% respecte del 2021, quan se'n van posar fins a 2.342. Els responsables municipals han atribuït el descens a les diferents accions que s'han dut a terme per tal de contenir, limitar i reduir l'activitat dels bicitaxis a Barcelona. És a dir, a la pressió exercida tant des del front policial, de mobilitat i des dels districtes que ha reduït la presència dels vehicles al carrer fins a la seva pràctica desaparició. "Els resultats de les restriccions aplicades són ben visibles, especialment a les zones turístiques i als barris del litoral de la ciutat, com la Barceloneta o la Vila Olímpica", ha celebrat l'ajuntament.

Prohibir els bicitaxis

Collboni ha remarcat que s'ha assolit l'objectiu que es perseguia i que "s'ha passat pàgina en un tema en què hi havia consens" perquè "s'ha alliberat espai públic, especialment dels carrils bici que han de servir per a l'ús ciutadà". Així mateix, ha agregat que els bicitaxis han generat tot un problema d'inseguretat perquè "la irregularitat crida a la precarietat en matèria laboral, en matèria de seguretat en els baixos comercials, en matèria de seguretat viària...". "Per això estem decidits a tallar de soca-rel aquesta activitat a la ciutat", ha apuntat. Finalment, ha recordat que es treballa en la regulació acordada a principis d'agost entre l'ajuntament i el Govern per prohibir per llei l'activitat dels bicitaxis a la ciutat abans del 2023. Una prohibició que es pot fer extensiva a tot el territori.

El consistori ha recordat que al juliol el govern municipal va aprovar un decret per prohibir la circulació dels cicles de més de dues rodes que porten a terme una activitat d'explotació econòmica a diverses zones de la ciutat i durant un període de sis mesos, especialment durant els mesos d'estiu amb més activitat turística quan es donen majors circumstàncies d'ocupació i ús de l'espai públic. La prohibició de circulació d’aquests vehicles, anomenats rickshaws, trixis o bicitaxis, s’aplica a cinc àmbits de Barcelona: a la Sagrada Família, al Quadrat d’Or de l’Eixample, a l’avinguda Paral·lel, al Park Güell i al Camp Nou. La restricció circulatòria s’afegia als decrets dels districtes de Ciutat Vella i de Sant Martí on cada any, especialment durant els mesos d’estiu, també es limita la circulació d’aquest tipus de vehicle a determinats itineraris. L’objectiu de la mesura és alleugerir l’ocupació de l’espai públic i les molèsties per als veïns i les veïnes, és a dir, garantir l’equilibri entre la vida veïnal i altres usos de l’espai públic.