Acord entre el govern de la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona: els bicitaxis deixaran de ser legals abans que acabi l'any. Ambdues entitats han arribat a un acord aquest dimecres que permet prohibir per llei l'activitat d'aquests vehicles a la ciutat i a tot Catalunya abans de 2023. Una decisió que ha sorgit de la primera reunió del grup de treball dedicat a aquesta qüestió, i que significarà el final de trajecte per a un sector que ha irromput a la capital catalana durant els darrers anys amb l'arribada del turisme massiu. L'oposició de l'Ajuntament i la pandèmia van fer davallar les seves xifres, si bé aquest estiu han tornat a sortir als carrers.

Però aviat ja no podran fer-ho més. Aquests vehicles tenien permès operar a Catalunya gràcies a l'article 20 de la llei del taxi, que és el que regula les característiques que ha de tenir un vehicle per ser considerat un taxi, i fins ara s'hi incloïen aquests aparells. Ara, però, els bicitaxis en quedaran exclosos del reglament. També es treballarà per actualitzar el règim sancionador de la llei, que ara mateix permet des de la immobilització del vehicle fins a una multa de 6.000 euros, en el cas més greu. La intenció és enfortir i incrementar les sancions potencials. Aquest aspecte, però, s'haurà de negociar, ja que s'aplicarà amb la llei de mesures dels pressupostos de la Generalitat per al 2023, que està pendent de veure quins suports rep.

La reunió del grup de treball de bicitaxis ha comptat amb la presència del secretari general de Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat, Ricard Font, i el primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni. El socialista ha celebrat el pas que s'ha pres i creu que d'aquesta manera s'evitarà el retorn del fenomen a la ciutat. Collboni també ha recordat que, després d'haver endurit la campanya contra aquesta activitat, la seva presència "s'ha reduït pràcticament a zero" a Barcelona. Segons dades municipals d'aquest juny, hi ha 463 bicitaxis amb registre a la ciutat, mentre que l'Ajuntament n'ha confiscat més d'un miler des del 2019 i ha interposat més de 1.400 denúncies només aquest any. El tinent d'alcalde també ha argumentat que calia prohibir els bicitaxis perquè "no és coherent amb la imatge i el missatge que vol donar la ciutat de Barcelona", enfocat a un "turisme de qualitat", i ha afegit que l'activitat és "una font de precarietat de tot tipus".

 

L'oposició dels bicitaxis

Qui no ho veu així són precisament els treballadors del sector, que reclamen poder continuar exercint el seu ofici enfront de la manca d'alternatives. Dimarts de la setmana passada, un grup d'aquests vehicles va manifestar-se a la plaça de Sant Jaume i a la Via Laietana per protestar en contra de les limitacions a què es veuen sotmesos per poder circular per la ciutat. Les seves queixes també van tenir com a objectiu directe Jaume Collboni pel seu posicionament en contra dels bicitaxis.