El ple municipal del mes de maig de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat el nou reglament de participació ciutadana que substitueix l’anterior, aprovat el 2017 però posteriorment anul·lat pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) l'octubre del 2019. La principal diferència és l’augment substancial del nombre de signatures necessàries per promoure una consulta ciutadana, que ha passat de les 15.000 inicials a les actuals 88.709. El nou reglament ha tirat endavant gràcies als vots favorables dels socis de govern, Barcelona en Comú i PSC, més ERC i Junts per Catalunya, mentre que la resta de grups -Ciutadans, PP i Valents- més la regidora no adscrita, s’han abstingut. 

En la defensa del nou reglament, el regidor de Drets de Ciutadania, Marc Serra, ha lamentat “l’increment desproporcionat del nombre de signatures requerit”, forçat per poder adaptar-se a la sentència del TSJC. De fet, aquesta mateixa setmana, serra ja havia indicat que el nou reglament manté el 90% per cent de l’anterior redactat, però incorpora nous aspectes com la “participació telemàtica”, universalitzada durant la pandèmia de la covid-19. Cal recordar que després d'aprovar-se el reglament el 2017, la normativa va rebre fins a 40 recursos, dels quals es van obrir 10 contenciosos, i un va provocar que el tribunal català l'anul·lés, ja que tot i que acceptava que els ajuntaments celebressin consultes, calia que se sotmetessin a la normativa estatal i de conformitat amb les legislacions estatal i catalana.

En les intervencions han destacat les paraules del portaveu de Junts, Jordi Martí Galbis, que ha recordat que la seva formació “des de sempre que està compromesa amb les consultes”, i ha posat com a exemple les jornades del 9-N del 2014 i l’1-O del 2017. A la part contrària, el portaveu de Ciutadans, Francisco Sierra, ha recordat que la consulta ciutadana promoguda per l’ajuntament “amb més participació va ser la del tramvia per la Diagonal, que per un percentatge majoritari va dir que no el volia”. A això, Sierra hi ha afegit, dirigint-se al govern municipal: “i vostès ens el volen posar amb calçador”.

Canvis incorporats

Entre els canvis del nou reglament s’inclou el fet que l’Ajuntament podrà convocar consultes si aconsegueix el suport de dos terços del ple i canvia l'edat mínima de les persones que hi poden participar, que podrà ser per sota dels 16 si està justificat (fins ara es fixava en 16 anys), i s'amplia el termini per recollir signatures de dos a tres mesos prorrogables fins a un mes més per causes justificades. D'altra banda, aconseguint el 50% del nombre total de signatures es tindrà dret a la subvenció corresponent. A més, no es podran formular consultes sobre matèries sobre les quals s'estigui executant o tramitant algun tipus de contracte subscrit per l'Ajuntament en cas que es pugui produir perjudicis "de difícil o impossible reparació".