El nombre de persones ateses pels Serveis Socials de Barcelona s’ha incrementat de manera molt important en els darrers dos anys, fet que denota l’augment de les necessitats dels barcelonins més necessitats. Segons dades ofertes aquest dimarts per Sonia Fuertes, comissionada d'Acció Social de l’Ajuntament de Barcelona, l’any 2021 es van atendre un total de 97.531 persones, un 10,36% d’increment respecte a les 88.375 persones que va atendre l’any anterior i fins a un 22,56% d’increment respecte a les 79.575 persones que es van atendre l’any 2019, l’últim sense la irrupció de la Covid-19 i, per tant, sense la crisi social i econòmica que ha portat la pandèmia. 

A més, la xifra d’aquest 2021 representa un nou màxim històric en l’activitat dels Serveis Socials municipals, com demostra igualment que es van fer 269.106 atencions diferents, igualment per sobre de les 251.473 atencions fetes el 2020 (+7%) i les 184.344 atencions de l’any 2019 (+45%). Fuertes ha volgut destacar la “feminització” de les persones ateses, ja que del total, un 63% eren dones. A més, fins a un 24% han estat ateses per primera vegada o bé feia més d’un any que no ho havien requerit. Aquesta última dada és lleugerament inferior al 32% que es va detectar l’any passat i, per tant, demostra una lleugera estabilització pel que fa a l’arribada de noves persones als Centres de Serveis Socials en els darrers mesos. 

Per districtes de la ciutat, i tenint en compte el nombre d’atencions rebudes, perquè cada persona en pot rebre més d’una, els districtes de Nou Barris i Ciutat Vella continuen sent els que acumulen una major activtat, repartits de la següent manera: Nou Barris, 38.835 atencions; Ciutat Vella, 36.801; Sants - Montjuïc, 34.683; Sant Martí, 34.660; Eixample, 34.075; Horta - Guinardó, 30.983; Sant Andreu, 22.087; Gràcia, 16.726; Sarrià - Sant Gervasi, 10.930 i les Corts, 9.326. Val a dir que segons els districtes els supòsits d’atenció poden ser diferents, així, a l’Eixample és "majoritària l’atenció a persones envellides", segons ha assegurat la gerent de l'Àrea de Drets Socials, Laia Claverol.

Augment de professionals

Per tal de fer front a l’increment de la demanda, l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) va incorporar durant l’any passat més d’un centenar de nous professionals als equips d’atenció bàsica, gràcies a l’acord al qual es va arribar entre l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. En concret van ser 95 professionals més als Centres de Serveis Socials (CSS), 25 més als Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) i 3 més al Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA). Amb aquestes noves incorporacions, la plantilla actual és de 795 professionals als CSS, 158 als EAIA i 50 al SARA. 

Aquest reforç de la plantilla, juntament amb l’extensió de les atencions telemàtiques, la distribució de telèfons i equips informàtics entre les professionals i sobretot el sobreesforç i la dedicació personal d’aquestes professionals, han permès que el temps d’espera de la primera resposta s’hagi pogut reduir de manera notable des del 2019. Així, mentre que l’any 2019 el temps d’espera per rebre la primera atenció se situava en 21,34 dies, l’any 2020 va baixar als 15,36 dies i durant l’any passat va tornar a baixar fins als 12,4 dies de mitjana. L’augment de les atencions ha suposat igualment mantenir un volum molt elevat de les ajudes d’emergència social que es tramiten des dels Centres de Serveis Socials.