El Govern crearà 14.677 noves places d'aparcament 'park & ride' a prop de 102 estacions de Renfe, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i autobusos interurbans de 81 municipis de l'àmbit metropolità de Barcelona. Els 'park & ride', també coneguts com a aparcaments de dissuasió o d'enllaç, són espais a les perifèries de grans nuclis urbans en els quals estacionar el vehicle privat i agafar el transport públic per accedir al centre de la ciutat. Actualment, hi ha 12.780 places d'aquest tipus en funcionament, i segons han explicat aquest divendres el secretari de Territori, Urbanisme i Agenda Urbana, Francesc Sutrias, i el director de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Pere Torres, en la presentació del projecte, la intenció és doblar-ne el nombre fins a arribar a les 26.082 l'any 2030

Bonificacions per als usuaris del transport públic

Les places estaran destinades a tot tipus de vehicles privats com ara cotxes, motocicletes, bicicletes, i patinets elèctrics. Torres ha confirmat que seran de pagament, i malgrat que el preu encara no s'ha concretat, ha detallat que hi haurà bonificacions per als usuaris de la xarxa ferroviària i d'autobusos. "El nostre objectiu és facilitar que les persones que intercanviïn el seu vehicle amb el transport públic tinguin una rebaixa important en el preu d'estacionament i els usuaris que només l'utilitzin per estacionar el seu cotxe momentàniament paguin una quantia molt més elevada", ha subratllat Torres.

Un altre dels propòsits és implementar un sistema de "tarifació metropolitana" perquè, independentment de l'operador ferroviari, tots els aparcaments estiguin regits per un model uniforme, amb característiques i preus iguals. Així mateix, a més del 'park & ride', el Govern i l'ATM també volen fer que aquests espais siguin "dinàmics" i incorporin altres serveis de mobilitat, com ara el lloguer de bicicletes o de vehicles compartits, punts de recollida de paqueteria, recàrrega de vehicles, restauració o logística de mercaderies.

Les 14.677 places que promourà l'executiu català, que encara no tenen data d'entrada en funcionament, es divideixen en 13.302 de nova creació i 1.375 d'adaptació de places ja existents a noves condicions. Se situaran en 10 estacions d'autobús, 28 de FGC i 64 de Renfe. Del total, 41 tindran més de 300 places, entre els quals s'inclouran les estacions de FGC d'Igualada, les Fonts, Sant Quirze del Vallès o Sant Joan Despí, o les estacions de Rodalies de Castelldefels, Martorell, Manresa o Montcada Bifurcació. Hi haurà 35 pàrquings amb entre 100 i 300 places i 26 amb menys de 100. 

El projecte s'emmarca dins el Pla director urbanístic (PDU), un document d'estudi i planejament urbanístic dels aparcaments en estacions del sistema integrat de l'ATM, que es va començar a formular el 2018 i que, finalment, ha quedat aprovat de forma definitiva. Quedaran excloses del projecte les estacions situades a la conurbació central de Barcelona, atès que la "filosofia" del projecte és que "la majoria del trajecte es faci en transport públic". Tampoc s'inclouran els espais d'aparcament vinculats als ferris que atraquen als ports i l'aparcament de l'Aeroport del Prat, donat que es consideren destinats a un "ús concret", i els situats a la via pública.