Catalunya viu aquesta setmana una primerenca primera onada de calor de l'any amb temperatures que han superat els 35 °C a Lleida. Davant les altes temperatures que s'esperen per a les setmanes més complicades de l'estiu, Barcelona busca alternatives per combatre la calor i del 2 al 6 de juny una prova pilot amb paviment reflectant a Les Corts per reduir l'efecte illa de calor. En concret, la prova es farà en un tram del carrer de Martí i Franquès, entre el carrer de Menéndez i Pelayo i el carrer de Baldiri Reixac. S'utilitzarà un aglomerat especial que hauria de rebaixar la temperatura del paviment i contribuir a la reducció d'aquest efecte. S'anomena així la tendència de les ciutats a tenir unes temperatures més elevades en comparació amb altres zones menys urbanitzades. 

Comparació de la temperatura

La prova compararà el nou aglomerat amb un tram d'asfalt negre convencional. Es comprarà la temperatura i reflectància dels dos trams i en funció de les conclusions es valorarà implementar el nou en altres punts de la ciutat. La instal·lació d'aquest paviment, que s'implanta amb el suport tècnic de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), forma part del Pla Clima de l'Ajuntament. S'engloba en el conjunt d'accions destinades a augmentar la resiliència a la calor de l'espai públic i les infraestructures i reduir l'efecte illa de calor amb l'increment del verd urbà i amb la utilització de materials reflectants en paviments i terrats. 

Què és el paviment reflectant?

Les grans ciutats pateixen l'efecte illa de calor, que suposa que les temperatures siguin més elevades en comparació amb els espais rurals, a causa de la capacitat de materials com l'asfalt i el formigó d'absorbir i retenir la calor. Això passa perquè els materials que habitualment s'utilitzen en les infraestructures urbanes absorbeixen més radiació solar i alliberen calor lentament, elevant així la temperatura mitjana. Els paviments reflectants poden servir per baixar la temperatura del terra. En concret, aquests paviments reflecteixen l'energia solar per reduir la temperatura ambient gràcies a la modificació del seu color, disminueixen l'absorció i retenció de calor en comparació amb els materials convencionals.

Un estudi publicat a la revista Environmental Science and Technology, apunta que els paviments frescos i la seva implementació podrien reduir la temperatura de l'aire a Boston i Phoenix fins a 1,7 i 2,1 graus Celsius, respectivament. Amb això també es reduirien les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle; en el cas de Boston seria fins a un 3%, mentre que a Phoenix en un 6%. Tanmateix, aquestes reduccions dependran de la implementació d'estratègies de paviment fred d'acord amb el clima, el trànsit i les configuracions dels edificis de cada veïnat.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!