La xarxa de Metro de Barcelona amaga moltes sorpreses i espais desconeguts, alguns dels quals es poden visitar en el marc de la celebració del centenari del Metro, però les estrelles d’aquests espais ocults són les anomenades estacions fantasma, és a dir, paradas que per diversos motius no s’utilitzen. A banda de l’estació fantasma de Correus, a l’L4, a ElNacional.cat hem pogut accedir a l’estació de Gaudí, un viatge a un curiós multivers que tot seguit us expliquem.
Si mai heu passat per l’avinguda Gaudí de Barcelona, us haureu fixat que a la cruïlla amb els carrers Lepant i Rosselló hi ha unes boques de metro que no encaixen amb cap estació en servei: corresponen a l’estació Gaudí de l’L2. Aquesta estació, completament acabada, es va construir el 1968, però un canvi de plantejament va assignar aquest tram de Metro a l’L5 i com estava massa propera a l’estació de Sagrada Família, es va optar per no arribar a obrir-la. Més enllà d’algunes accions de màrqueting com rodatges d’anuncis, aquesta estació no ha estat mai oberta al públic fins ara, que s’organitzen visites en el marc del Centenari del Metro.
El vestíbul de l’estació està ara ocupat per dependències de TMB, això com locals de l’associació de treballadors jubilats, però des d’aquí es pot accedir a un passadís on s'exposa material antic de la xarxa d’autobús i que permet arribar al punt més important de la visita: l’andana, un espai congelat en el temps, però on ara s’hi ha muntat una mostra de material històric del Metro. Es pot veure des d’una expenedora de bitllets centenària fins a una validadora amb torniquet dels anys vuitanta, passant per cartelleria antiga, bitllets històrics i col·leccions de gorres del personal de TMB.
⏬ Baixem a les instal·lacions de la Font Màgica de Montjuïc: un món ocult i sorprenent
🔝 Pugem al terrat de la Sagrada Família: així avancen les obres de la Torre de Jesús
Ara bé, el més impactant de tot plegat és estar en una andana que mai va arribar a entrar en servei però per on passen els combois de l’L5 circulant en servei regular. És com entrar en un multivers que també experimenten els viatgers del Metro, quan se’ls apareix de sobte una estació imprevista que no surt en els mapes.
Vist i no vist!
Tot plegat, baixar a una estació fantasma és una experiència insòlita, i per això val la pena gaudir de les imatges, que és el propòsit del Vist i no vist!, una selecció de vídeos per mostrar-vos espais tancats, en construcció, zones d'obres o altres llocs habitualment no accessibles per al gran públic. Ah, si feu el tram de l’L5 des de Sant Pau | Dos de Maig cap a Sagrada Família, mireu atentament al túnel: si veieu una andana amb llum i gent, no patiu, que no són fantasmes, malgrat que us sembli que heu entrat en una dimensió desconeguda.