Els usuaris de l’L5 del Metro de Barcelona s’han trobat aquest matí amb un al·licient inesperat, la il·luminació de l’estació fantasma de Gaudí, a mig camí entre Sant Pau | Dos de Maig i Sagrada Família. El motiu: els últims retocs i la visita de mitjans de comunicació per a presentar un acte inclòs en la celebració del centenari del Metro de Barcelona, la possibilitat que, per primer cop en la història, aquesta estació podrà ser visitada pel públic. De fet, en el marc del programa de visites guiades pel centenari i amb les entrades totalment exhaurides, l’estació de Gaudí obrirà portes aquest cap de setmana i el dels dies 25 i 26 d’octubre, amb 720 places ja adjudicades.

L’estació fantasma de Gaudí és el producte d’una mala planificació o, si més no, de l’adopció de canvis d’estratègia sobre la marxa. Construïda el 1968 inicialment per donar servei a l’L2, els canvis de plans sobre la xarxa de metro van fer que finalment el tram quedés integrat a l’L5, de manera que, per proximitat amb l’estació de Sagrada Família, no tingués sentit obrir l’estació de Gaudí. Amb tot, les instal·lacions han tingut altres usos, com espais de trobada per als jubilats de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), així com de magatzem. Pel que fa a les andanes, s’havien utilitzat com a espai publicitari, però com ha indicat Òscar Playà, director de Metro, “és el primer cop que l’obrim al públic”.

Visita estació fantasma Guadí / foto: Carlos Baglietto
La visita a l'andana de Gaudí permet veure els combois de l'L5 fent el seu servei regular / Foto: Carlos Baglietto
Visita estació fantasma Gaudí / foto: Carlos Baglietto
La segona andana de l'estació no serà accessible en les visites / Foto: Carlos Baglietto
Visita estació fantasma Gaudí / foto: Carlos Baglietto
Plaques antigues del Metro de Barcelona / Foto: Carlos Baglietto
Visita estació fantasma Gaudí / foto: Carlos Baglietto
Detall d'una col·lecció de bitllets de Metro inclosa en la visita a l'estació fantasma de Gaudí / Foto: Carlos Baglietto

Així mateix, Playà ha destacat que per habilitar una de les andanes a la visita s’han portat a terme treballs de “neteja i il·luminació”, així com la instal·lació d’una mampara de seguretat, ja que un dels al·licients de la visita serà que “es podran veure els combois circulant”, pel fet que les visites “no interfereixen en la circulació”. Precisament, el fet que sigui compatible el servei ordinari amb les visites podria comportar obrir aquest espai de manera més regular en el futur. En aquest sentit, Mònica Peinado, directora de Relacions Institucionals de TMB, ha indicat que de moment es preveu obrir una segona tongada de visites a causa de l’èxit de la primera i ha deixat per a més endavant la possibilitat d’una obertura més regular: “De moment obrirem alguns caps de setmana més en el marc del centenari, però no descartem res”, ha apuntat.

Una andana amb material antic

Tot i que, en el fons, l’estació de Gaudí es redueix a un passadís d’accés i una andana construïda a finals dels anys seixanta, la visita es complementa amb una mostra de material antic tant del servei de metro com d’autobús, a més d’una sèrie de plafons informatius sobre el desenvolupament de la xarxa de metro de Barcelona. Alguns dels detalls de la mostra són una màquina expenedora de bitllets centenària (dels anys vint del segle passat) i una validadora amb torniquet dels anys vuitanta. També es pot veure una col·lecció de bitllets i la seva evolució al llarg d’un segle, així com plaques d’estació antigues, entre altres detalls que justifiquen una visita que, de moment, està reservada a unes 700 persones.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!