L’antiga fàbrica de la Mercedes-Benz del barri del Bon Pastor, al districte de Sant Andreu, és un dels últims grans solars disponibles a la ciutat de Barcelona, on està prevista una operació urbanística en un espai de 90.000 metres quadrats, l’equivalent a sis illes de l’Eixample, on es preveu la construcció de fins a 1.300 pisos -i això gràcies a les protestes veïnals, ja que els plans inicials eren de construir-ne 1.450-, en un àmbit en que hi haurà també zones verdes i instal·lacions universitàries, amb la previsió de generar fins a 5.000 nous llocs de treball. Aquest futur nou barri, a més, està a tocar dels habitatges i el centre comercial de la Maquinista, una zona allunyada del Metro però que compta, això sí, amb l’estació de Rodalies de Sant Andreu.

En aquest context i tenint en compte que just per l’àmbit de la Mercedes passen els túnels de les línies L9 i L10 del Metro i que les parades més properes són les d’Onze de Setembre i Bon Pastor, separades per una longitud de més d’1,3 quilòmetres, superior a la mitjana de la xarxa del Metro de Barcelona, diverses entitats veïnals del districte de Sant Andreu proposen que es construeixi una estació intermèdia, que donaria servei a aquest futur nou barri, però també als veïns de la Maquinista, al mateix centre comercial, que ha de ser ampliat, així com al polígon industrial del Torrent de l’Estadella. La proposta té l’avantatge que implica només l’obra de l’estació, ja que el túnel ja passa per sota i està en funcionament, té l’inconvenient que no està previst en cap pla de futurs d’infraestructures, començant pel Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2020-2030.

En tot cas, nou associacions de veïns que inclouen pràcticament tots els barris del districte de Sant Andreu, inclosa l’Associació de Veïns Maquinista-Mercedes, han inclòs aquesta petició en un informe que han fet arribar al Districte amb propostes de mobilitat, amb la intenció de “participar activament en l'elaboració del Pla de Mobilitat del districte”, i que inclou com a eixos d’aquest futur pla la reducció del vehicle privat contaminant, el repartiment homogeni de les externalitats negatives del trànsit, així com el foment del transport públic i de la mobilitat a peu.

En concret, pel que fa al foment del transport públic es reclamen millores en la xarxa ortogonal així com una nova línia amb la lletra D que faci el recorregut íntegre de l’avinguda Meridiana, o el reforç de les línies H4 i H8, principals línies que donen servei a la Maquinista. Pel que fa al Metro, a més d’una nova estació a la Mercedes i reiterar la petició d’unir la Trinitat Nova amb la Trinitat Vella amb un perllongament de l’L3, aquesta sí prevista al PDI vigent, s’inclouen altres dues novetats, ampliar l’L3 fins a Rodalies Sant Adrià, amb estacions a la Maquinista i Bon Pastor i convertir l’R3 de Rodalies en una línia de Metro amb una nova estació a Rio de Janeiro/Pont del Dragó.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!