Tres polèmiques en menys de 24 hores. L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, acumula crítiques arreu. Primer, un home sense sostre ferit de bala per un agent de la Guàrdia Urbana, en estat crític a l’UCI; després tracta de "rotllo" parlar en català com alcaldessa de la capital catalana que és. I ara, el pla de mobilitat a l'Eixample que teòricament havia de triomfar no agrada a ningú. Sectors veïnals com els del Poble Nou recorden el "fracàs" de la superilla, patronals i associacions també es mostren contràries per la progressió econòmica. Ara, la implantació d'aquest projecte al barri emblema del Pla Cerdà tampoc convenç els ecologistes.

La plataforma Eixample Respira ha escrit: "Volem manifestar la nostra decepció i preocupació respecte al pla que ha de servir, segons els responsables de l’Ajuntament de Barcelona, per transformar el centre de la ciutat durant els pròxims 10 anys". Aquest col·lectiu veïnal es defineix com apartidista, del districte de l'Eixample de Barcelona i comparteixen una gran preocupació per la qualitat de l'aire que respirem. Els motius que donen per la crítica són, principalment, que el pla se centra en "pacificar unes vies que actualment ja ho estan" i demanen actuar realment per reduir els nivells de contaminació i soroll generals. 

D'altra banda, titllen de mentida tot el pla de Colau: "El nom del pla Superilla Barcelona és enganyós" i es pregunten com es pot marcar un contrast tan gran entre aquest projecte i "l'eliminació immediata" de carrils al carrer Aragó, Diagonal, Gran Via i Ronda Universitat. A més, asseguren que la concreció del pla es deriva a "altres legislatures", amb la qual cosa denoten que el govern municipal dels comuns es renta les mans.

Eixample Respira conclou el seu argumentari amb unes dades: "És un dels districtes amb major grau de densitat i contaminació de vehicles privats per quilòmetre quadrat a Europa, que provoquen, segons estudis científics de l'Agència de Salut Pública de Barcelona, 1.000 morts a tota la ciutat com a conseqüència de la contaminació atmosfèrica".

Fracàs de mobilitat

En paral·lel, s'acumulen les demandes de millora de mobilitat i crítica a les noves iniciatives del govern de Colau. Infermeres, metges que treballen a l'UCI, pediatres i tot el sindicat de sanitaris del Vall d'Hebron han denunciat el que consideren que és el darrer despropòsit de l'alcaldessa Ada Colau: convertir tot l'entorn de l'hospital en zona verda i, en menor mesura, un espai reduït per a la blava. Una zona habilitada anteriorment d'aparcament lliure que en feien ús els sanitaris, però també els pacients i els seus familiars. La mesura s'ha implementat aquesta tardor i amb l'augment d'impediments i més en una època excepcional d'aquests centres derivada de la Covid-19, la situació cada vegada és més insostenible.

Ara poden trigar més de mitja hora per trobar un aparcament i sempre pensant que hauran de baixar o renovar a través de l'aplicació el cost de l'estacionament. Una despesa que, a més, dificulta el treball de molts d'ells, que tenen jornades maratonianes de guàrdia. El Sindicat de Metges de la Vall d'Hebron defineix com "un desert" el que han deixat per als treballadors. A més, l'opció de pagar a través del pàrquing de l'Ajuntament BSM, fins i tot amb la despesa, és inviable: "No hi ha prou aparcament al pàrquing BSM. És ple des de mitjans del 2019. Té un cost per als treballadors de 600 euros l'any, per 9 hores al dia, i més car si es fan guàrdies. La zona verda 29 és buida al 90%, tot el dia, en particular al voltant de l'hospital, les zones menys habitades".