Un total de 9,9% dels alumnes catalans admet haver patit assetjament almenys un cop a la setmana, una dada 5 dècimes per sota que la de l’any 2011, en què els joves que reconeixien ser víctimes de bullying eren el 10,4%. Aquestes dades provenen de l’Enquesta de Convivència Escolar i Seguretat a Catalunya i coordinada pels departaments d’Ensenyament i Interior.

L’enquesta, realitzada a més de 8.700 alumnes de més de 100 centres recull que, tot i el descens de l’assetjament, sí que ha augmentat la percepció del ciberassetjament, el realitzat a través de mitjans nacionals, que passa del 3,5 al 3,7% en l’enquesta d’enguany.

Un ciberassetjament “intens” que inclou agressions de contingut sexual

L’assetjament a través de mitjans digitals es caracteritza per una major intensitat, ja que es pot donar durant les 24 hores del dia, més enllà del temps escolar. Té un impacte exponencial, donat que el missatge ofensiu es reprodueix a la víctima cada cop que es clica per part de tercers. A més, es pot fer des de l’anonimat i per tant, ho pot realitzar un nombre major de persones.

L’enquesta reflecteix que les agressions de contingut sexual afecten un 13,7% dels joves, els quals manifesten que se’ls han acostat o han fet seguiments molestos. Un altre 10,7% assegura que han estat objecte de missatges no desitjats de caràcter sexual.

Una bona relació amb els companys de classe

Una altra conclusió de l’enquesta és la relació que tenen els alumnes amb els seus companys de classe, valorada amb un 7,8 de mitjana. Un 75,7% de l’alumnat no té constància de cap cas de maltractament al seu grup de classe.

També s’observa un lleuger increment en el nivell de comunicació d’aquest tipus de situacions als adults respecte la darrera edició. D’aquesta manera, un 38,7% dels alumnes víctimes d’assetjament escolar ho comunica als seus pares i un 36,7% ho diu als seus professors. La opinió que la intervenció del professorat en el conflicte ajuda a acabar els maltractaments també creix, fins al 54,1%.

En desacord amb els estereotips de gènere

Pel que fa als hàbits i valors, un 60% dels entrevistats no estan d’acord amb els estereotips de gènere, i molt poc d’acord amb les actituds de control.

No obstant això, destaca el grau d’acceptació de la gelosia com una actitud normal en una relació de parella, valorada en un 4 en una escala de l’1 al 10. Malgrat aquestes idees, el 35% dels alumnes que han mantingut una relació sentimental afirma haver estat controlada per la seva parella.

Augmenta la percepció del perill del tabac, l’alcohol i les drogues

L’enquesta de Convivència Escolar i Seguretat a Catalunya també tracta el tema del tabac, les drogues i l’alcohol.

Augmenta la percepció del perill de consum de drogues, tabac i alcohol entre 2 i 7 punts, encara que el 56% ha reconegut haver consumit begudes alcohòliques i un 30% ha provat la marihuana o el haixix.

Projecte de convivència i #aquíproubullying

Per tal d’afavorir el clima de convivència als centres educatius catalans, el departament d’Ensenyament ha llançat una iniciativa per tal que les escoles i els instituts puguin desenvolupar un projecte de convivència dins del projecte educatiu del centre, en un període de 3 anys.

Paral·lelament s’ha posat en marxa el programa #aquíproubullying, que proporciona als centres de formació recursos i estratègies per prevenir l’assetjament i posa l’alumne al centre de la iniciativa per tal de convertir-lo en un agent actiu.