L’anunci que va fer el president de la Generalitat, Salvador Illa, d’ampliar la flota de trens de la xarxa de Metro de Barcelona en l’acte de celebració institucional del centenari, s’ha refredat un cop Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), ha declarat deserta la licitació dels 39 nous combois previstos i ha descartat l'única oferta presentada, a càrrec de l’empresa Alstom, amb factoria a Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental). Segons avança Tot Barcelona, TMB ha considerat inadequada la proposta d’Alstom i ara estudia tornar a convocar la licitació, que en tot cas, podria acumular uns mesos de retard a causa del rebuig de l'única oferta presentada.
Metros destinats a l’L9/L10
Dels 39 nous combois, 22 estaven previstos per reforçar el servei de les línies L9/L10, el tronc central de les quals es preveu que estigui en funcionament l’any 2031, mentre que els altres 17 servirien per millorar la freqüència de les altres línies. La inversió prevista era de 331 milions d’euros, amb la previsió que els primers combois es poguessin incorporar a la xarxa de Metro l’any 2029, quan, si més no, ja haurien d’haver entrat en servei almenys quatre noves estacions del tronc central de l’L9/L10. La inversió anunciada es feia per part de les administracions consorciades a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i el procés de licitació va ser llançat per TMB el passat estiu amb l’objectiu inicial d’adjudicar-la durant la primavera del 2026, un fet que ara es podria allargar un cop descartada l’oferta d’Alstom.
En tot cas, l’objectiu declarat de la compra continua sent el de poder incrementar el nombre de combois per línia, de manera que es podrà millorar la freqüència de pas, especialment en hora punta, així com dotar de més combois les línies L9 i L10 amb la perspectiva de l’obertura integral del tronc central, prevista per a començaments de la pròxima dècada.
Freqüències per sota dels 3 minuts a les línies amb més passatge
Els 17 trens nous que aniran a les línies convencionals es distribuiran de la següent manera: 6 seran per l’L1, 3 per l’L2, 4 per l’L3 i 4 per l’L4. A la línia 3, 4 trens dels que estan circulant actualment es passaran a l’L5. El pla de millores de freqüències amb aquesta compra suposarà que a l’L1 i l’L5 -que són les que porten més passatge- es passi dels 3 minuts (3:05) actuals a hora punta a L1 a 2:38 quan estiguin tots els trens. En el cas de l’L5 aquesta reducció seria dels 2:29 actuals als 2:15. També l’L2 que actualment té una freqüència de 3:15 -sempre en hora punta- baixarà dels 3 minuts el 2029, amb 2:50. Finalment, l’L3 i l’L4 baixaran el temps de pas de 3:28 a 3:20 i de 3:57 a 3:26.
La capacitat de passatge també creixerà amb aquests nous trens, cosa que permet l’absorció de l’augment de la demanda que es preveu i generant un confort més elevat, ja que el passatge tindrà més trens en els quals repartir-se. Un cop arribin els nous combois, l’L5 passarà a ser la línia amb més trens amb 45, després hi ha l’L1 que en tindrà 44, mentre que l’L3 comptarà amb 30, l’L4 amb 27 i l’L2 amb 25. Cal recordar que les línies amb més densitat de passatge són l'L1 i l'L5, que juntes sumen més del 50% dels viatges. De fet, l'augment del passatge dels darrers anys han fet que aquesta compra de trens sigui ja totalment necessària. L'any 2024 es va registrar un increment de validacions del 6,5% respecte al 2023 i de prop del 14% respecte de l'any 2019. I aquest any ja s'està registrant un creixement del 2% respecte a l'any anterior, arribant pràcticament cada dia laborable als 1,6 milions de validacions. Durant aquests anys s’han incorporat només 10 trens a les línies convencionals per increment de flota. La resta de combois han estat per substituir altres unitats.
Compra de 22 trens per donar servei al tram central de l’L9
Pel que fa als altres 22, estan pensats per poder donar servei al tram central de la línia 9. De fet, les noves unitats es destinaran a la línia 2 i 22 dels trens actuals de la línia 2 passaran a l’L9 perquè són de la mateixa sèrie que els que estan corrent ara per les línies automàtiques. La licitació contempla que els nous trens siguin més accessibles, implementant els estàndards més avançats, però també més sostenibles amb una millora del consum energètic, ja que seran trens més lleugers i eco-dissenyats (comptant amb materials reciclables). A banda, es requereix la incorporació del manteniment basat en condició (CBM) que permetrà reduir els costos de manteniment. Els nous trens també hauran de complir les últimes normatives en matèria de ciberseguretat així com incorporar millores en matèria d'informació al passatge i confort.